Zákon 109 / 2001 Sb.
PŘEDSEDA VLÁDY
vyhlašuje úplné znění zákona č. 50/1976 Sb., o územním
plánování a stavebním řádu
(stavební zákon),
jak vyplývá se změn provedených zákonem č. 103/1990 Sb., zákonem
č. 425/1990 Sb., zákonem č. 262/1992 Sb., zákonem č. 43/1994
Sb., zákonem č. 19/1997 Sb., zákonem č. 83/1998 Sb., nálezem
Ústavního soudu uveřejněným pod č. 95/1998 Sb., nálezem Ústavního
soudu uveřejněným pod č. 96/1998 Sb., zákonem č. 132/2000 Sb.,
zákonem č. 151/2000 Sb., zákonem č. 239/2000 Sb. a zákonem č.
59/2001 Sb.
ZÁKON
o územním plánování a stavebním řádu
(stavební zákon)
Federální shromáždění Československé socialistické republiky
se usneslo na tomto zákoně:
ČÁST PRVNÍ
ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ
ODDÍL 1
CÍLE A ÚKOLY ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ
§ 1
(1) Územní plánování soustavně a komplexně řeší funkční využití
území, stanoví zásady jeho organizace a věcně a časově koordinuje
výstavbu a jiné činnosti ovlivňující rozvoj území.
(2) Územní plánování vytváří předpoklady k zabezpečení trvalého
souladu všech přírodních, civilizačních a kulturních hodnot v území,
zejména se zřetelem na péči o životní prostředí a ochranu jeho hlavních
složek - půdy, vody a ovzduší.
(1) Územní plánování zahrnuje tyto úkoly a činnosti:
a) stanoví limity využití území,
b) reguluje funkční a prostorové uspořádání území,
c) určuje nutné asanační, rekonstrukční nebo rekultivační zásahy
do území a stanoví způsob jeho dalšího využití,
d) vymezuje chráněná území, chráněné objekty, oblasti klidu a
ochranná pásma, pokud nevznikají podle zvláštních předpisů jinak,
a zabezpečuje ochranu všech chráněných území, chráněných objektů,
oblastí klidu a ochranných pásem,
e) určuje zásady a podmínky pro věcnou a časovou koordinaci místně
soustředěné výstavby jednoho nebo více stavebníků,
f) posuzuje a hodnotí územně technické důsledky připravovaných
staveb a jiných opatření v území a navrhuje nezbytný rozsah staveb
a opatření, které podmiňují jejich plné využití,
g) řeší umístění staveb, stanoví územně technické, urbanistické
a architektonické zásady pro jejich projektové řešení a realizaci,
h) navrhuje využití zdrojů a rezerv území pro jeho společensky
nejefektivnější urbanistický rozvoj,
i) vytváří podklady pro tvorbu koncepcí výstavby a technického
vybavení území,
j) navrhuje pořadí výstavby a využití území,
k) navrhuje územně technická a organizační opatření nezbytná
k dosažení optimálního uspořádání a využití území,
l) vymezuje území dotčená požadavky ochrany obyvatelstva.
(2) Územní plánování vychází z poznatků přírodních, technických
a společenských věd, z vlastních průzkumů a rozborů řešeného území,
jakož i z dalších podkladů, které byly pro řešené území zpracovány.
(3) Základními nástroji územního plánování jsou územně plánovací
podklady, územně plánovací dokumentace a územní rozhodnutí.
...na začátek...
ODDÍL 2
ÚZEMNĚ PLÁNOVACÍ PODKLADY
§ 3
Druhy územně plánovacích podkladů
(1) Územně plánovací podklady slouží zejména pro zpracování nebo
změnu územně plánovací dokumentace, a není-li tato dokumentace zpracována,
pro územní rozhodování a pro sledování vývoje a vyhodnocování stavu
a možností rozvoje území.
(2) Územně plánovací podklady tvoří
a) urbanistická studie, která řeší územně technické, urbanistické
a architektonické podmínky využití území,
b) územní generel, který řeší podrobně otázky územního rozvoje
jednotlivých složek osídlení a krajiny,
c) územní prognóza, která slouží k prověření možností dlouhodobého
rozvoje území na základě rozboru územně technických podmínek,
stavu životního prostředí území, demografických a sociologických
podkladů a ekonomických předpokladů rozvoje území,
d) územně technické podklady, kterými jsou účelově zaměřené
a soustavně doplňované soubory údajů charakterizujících stav a
podmínky území.
§ 4 až 7 zrušeny
...na začátek...
ODDÍL 3
ÚZEMNĚ PLÁNOVACÍ DOKUMENTACE
§ 8
Územně plánovací dokumentaci tvoří
a) územní plán velkého územního celku,
b) územní plán obce,
c) regulační plán.
Územní plán velkého územního celku
(1) Územní plán velkého územního celku stanoví uspořádání a limity
řešeného území, vymezí významné rozvojové plochy, hlavní koridory
dopravy a technické infrastruktury, územní systémy ekologické stability
a další území speciálních zájmů.
(2) Územní plán velkého územního celku se zpracovává pro vymezené
území více obcí, popřípadě okresů.
...na začátek...
(1) Územní plán obce stanoví urbanistickou koncepci, řeší přípustné,
nepřípustné, případně podmíněné funkční využití ploch, jejich uspořádání,
určuje základní regulaci území a vymezuje hranice zastavitelného
území obce. V územním plánu obce se vyznačí hranice současně zastavěného
území obce.
(2) Územní plán obce se zpracovává pro celé území obce nebo po
dohodě schvalujících orgánů společně pro území více obcí; může být
zpracován pro vymezenou část území hlavního města Prahy a územně
členěných statutárních měst.
...na začátek...
(1) Regulační plán stanoví využití jednotlivých pozemků a určuje
regulační prvky plošného a prostorového uspořádání. V případě, že
pro řešené území není schválen územní plán obce, stanoví regulační
plán hranice zastavitelného území a vyznačí se hranice současně
zastavěného území obce.
(2) Regulační plán se zpracovává pro část území obce nebo pro celé
území obce s jednoznačnými územně technickými a urbanistickými podmínkami.
...na začátek...
ODDÍL 3a
ORGÁNY ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ
§ 12
Orgány územního plánování jsou
a) obce,
b) okresní úřady,
c) kraje,
d) Ministerstvo pro místní rozvoj,
e) Ministerstvo obrany.
Obec pořizuje v přenesené působnosti územní plán obce, regulační plány
a územně plánovací podklady.
(1) Okresní úřad
a) vykonává působnost nadřízeného orgánu územního plánování pro
obec,
b) zajišťuje na žádost obce pořízení územního plánu obce a regulačního
plánu,
c) pořizuje územně plánovací podklady nezbytné pro svoji činnost.
(2) Orgán kraje v přenesené působnosti
a) vykonává působnost nadřízeného orgánu územního plánování pro
okresní úřady a pro města Brno, Ostrava a Plzeň,
b) pořizuje územní plány velkých územních celků,
c) pořizuje územně plánovací podklady nezbytné pro svoji činnost.
(3) Ministerstvo pro místní rozvoj
a) pořizuje územní plány velkých územních celků, u kterých si
schválení vyhradí vláda,
b) pořizuje územní plány velkých územních celků zahrnující území
více krajů v případě, že se příslušné orgány kraje nedohodnou,
který z nich bude tuto územně plánovací dokumentaci pořizovat,
c) pořizuje územně plánovací podklady nezbytné pro svoji činnost;
územně technické podklady pravidelně prověřující stav a záměry
uspořádání území pořizuje pro celé území České republiky,
d) vykonává působnost nadřízeného orgánu územního plánování pro
hlavní město Prahu a pro kraje.
Ministerstvo obrany pořizuje územně plánovací podklady a územně plánovací
dokumentaci na území vojenských újezdů.
...na začátek...
ODDÍL 4
POŘIZOVÁNÍ ÚZEMNĚ PLÁNOVACÍ DOKUMENTACE
§ 16
zrušen
(1) Orgány územního plánování jsou povinny pořizovat územně plánovací
dokumentaci v souladu s potřebami rozvoje území.
(2) O pořízení územně plánovací dokumentace rozhoduje z vlastního
nebo jiného podnětu ten orgán, který je příslušný k jejímu schválení.
...na začátek...
Náklady spojené s pořízením územně plánovací dokumentace hradí orgán
územního plánování, který ji pořizuje. Orgán územního plánování může
však požadovat částečnou nebo úplnou úhradu nákladů za pořízení územně
plánovací dokumentace od právnických osob nebo fyzických osob podnikajících
podle zvláštních předpisů, jejichž výhradní potřebou bylo pořízení
územně plánovací dokumentace vyvoláno.
...na začátek...
(1) Orgán územního plánování, který pořizuje územně plánovací dokumentaci,
(dále jen "pořizovatel") navrhne její hlavní cíle a požadavky pro
její vypracování v zadání na základě přípravných prací, vyhodnocení
dokumentů zpracovaných pro dané území a průzkumů a rozborů území.
(2) Místo a den projednávání návrhu zadání územně plánovací dokumentace
oznámí pořizovatel veřejnou vyhláškou. Návrh zadání územně plánovací
dokumentace musí být vystaven u pořizovatele, popřípadě na dalších
ve vyhlášce uvedených místech po dobu 30 dnů k veřejnému nahlédnutí.
Do 15 dnů od posledního dne vystavení může každý uplatnit své podněty.
(3) Návrh zadání zašle pořizovatel dotčeným orgánům státní správy
vždy jednotlivě. Tyto orgány do 30 dnů po obdržení návrhu uplatní
svá stanoviska. Ke stanoviskům podaným po této lhůtě se nepřihlíží.
Návrh zadání musí být s dotčenými orgány státní správy, které uplatnily
svá stanoviska ve stanovené lhůtě, dohodnut.
(4) S návrhem zadání územně plánovací dokumentace pořizovatel vždy
seznámí orgány územního plánování sousedních územních obvodů a na
základě jejich požadavků je informuje o dalším průběhu pořizování
územně plánovací dokumentace.
(5) Návrh zadání územního plánu velkého územního celku zašle pořizovatel
vždy jednotlivě dotčeným orgánům územního plánování, které mohou
do 30 dnů po obdržení podat své připomínky.
(6) Návrh zadání územně plánovací dokumentace musí být projednán
s nadřízeným orgánem územního plánování.
(7) Návrh zadání schvaluje ten orgán, který bude schvalovat územně
plánovací dokumentaci.
...na začátek...
Projednávání
(1) Na základě schváleného zadání územně plánovací dokumentace
zajistí pořizovatel zpracování konceptu řešení územně plánovací
dokumentace.
(2) Koncept řešení se projednává na veřejném jednání. Jeho součástí
je odborný výklad, který zajistí pořizovatel. Místo a dobu konání
veřejného jednání pořizovatel oznámí veřejnou vyhláškou nejméně
30 dnů předem a zajistí, aby byl v této lhůtě koncept řešení vystaven
k veřejnému nahlédnutí. Dotčené orgány státní správy a nadřízený
orgán územního plánování vyrozumí pořizovatel o veřejném jednání
ve stejné lhůtě jednotlivě a vyzve je, aby sdělily svá stanoviska
nejpozději do 30 dnů ode dne veřejného jednání. Ve stejné lhůtě
může každý uplatnit své připomínky. Ke stanoviskům a připomínkám
podaným po této lhůtě se nepřihlíží.
(3) Oznámení o veřejném jednání při projednávání konceptu řešení
územního plánu velkého územního celku zašle pořizovatel každému
dotčenému orgánu územního plánování, který může podat své námitky
do 30 dnů ode dne veřejného jednání.
(4) Vlastníci pozemků a staveb, jejichž práva jsou dotčena konceptem
řešení regulačního plánu, územního plánu obce a veřejně prospěšnými
stavbami, které jsou vymezeny v konceptu řešení územního plánu velkého
územního celku, mohou podat své námitky do 30 dnů od veřejného jednání.
K námitkám podaným po uvedených lhůtách se nepřihlíží.
(5) Na základě výsledků projednání konceptu řešení zpracuje pořizovatel
souborné stanovisko s pokyny pro dokončení návrhu územně plánovací
dokumentace. Souborné stanovisko dohodne s dotčenými orgány státní
správy, které uplatnily stanoviska ve stanovené lhůtě. Pořizovatel
je předloží spolu s vyjádřením nadřízeného orgánu územního plánování
ke schválení (§ 26). Součástí souborného stanoviska
je návrh rozhodnutí o podaných námitkách. Obcím a vlastníkům, kteří
podali včas námitky, sdělí pořizovatel do 30 dnů od schválení souborného
stanoviska, že bylo námitkám vyhověno, nebo důvody, pro které námitkám
vyhověno nebylo.
(6) Od zpracování konceptu řešení územního plánu obce a regulačního
plánu může být na návrh pořizovatele při schválení zadání upuštěno,
jestliže bylo řešení prověřeno urbanistickou studií projednanou
podle odstavců 2 a 4. Od zpracování konceptu řešení územního plánu
velkého územního celku může být na návrh pořizovatele při schválení
zadání upuštěno, jestliže řešení bylo prověřeno územní prognózou
projednanou podle odstavců 2, 3 a 4. Zadání musí splňovat v těchto
případech funkce souborného stanoviska podle odstavce 5.
...na začátek...
(1) Návrh územně plánovací dokumentace musí být vystaven u pořizovatele,
popřípadě na dalších určených místech po dobu 30 dnů k veřejnému
nahlédnutí, což oznámí pořizovatel veřejnou vyhláškou. Ve lhůtě
do 15 dnů od posledního dne vystavení návrhu může každý uplatnit
své připomínky.
(2) O vystavení návrhu vyrozumí pořizovatel písemně dotčené orgány
státní správy vždy jednotlivě nejméně 15 dnů přede dnem vystavení.
Tyto orgány mohou uplatnit do 15 dnů od posledního dne vystavení
návrhu své stanovisko. Návrh územně plánovací dokumentace pořizovatel
dohodne s dotčenými orgány státní správy, které uplatnily stanoviska
ve stanovené lhůtě. Při řešení rozporů se postupuje podle
§ 136.
(3) Oznámení o vystavení návrhu územního plánu velkého územního
celku zašle pořizovatel každému dotčenému orgánu územního plánování
15 dnů přede dnem vystavení. Dotčený orgán územního plánování může
uplatnit námitky k návrhu nebo nesouhlas s vyřízením svých námitek
podaných ke konceptu řešení do 30 dnů od posledního dne vystavení.
(4) K návrhu regulačního plánu, územního plánu obce a k vymezení
veřejně prospěšných staveb v návrhu územního plánu velkého územního
celku mohou vlastníci dotčených pozemků a staveb uplatnit do 15
dnů od posledního dne vystavení návrhu námitky nebo nesouhlas s
vyřízením svých námitek podaných ke konceptu řešení.
(5) Pokud dotčené orgány státní správy nesdělí své stanovisko ve
lhůtě podle odstavce 2, vyzve je pořizovatel ke splnění této povinnosti.
Pokud ani do 15 dnů po doručení výzvy neobdrží pořizovatel stanovisko
dotčeného orgánu státní správy, platí, že proti návrhu územně plánovací
dokumentace nemá námitek.
(1) Pořizovatel předloží schvalujícímu orgánu zprávu o projednání
územně plánovací dokumentace spolu s vyhodnocením všech stanovisek
a připomínek a s návrhem na rozhodnutí o námitkách a o nesouhlasech
s vyřízením námitek.
(2) Dotčeným orgánům územního plánování a vlastníkům, kteří uplatnili
námitky k návrhu územně plánovací dokumentace nebo nesouhlas s vyřízením
svých námitek podaných ke konceptu řešení, sdělí pořizovatel do
30 dnů po schválení, že jim bylo vyhověno, nebo důvody, pro které
jim vyhověno nebylo.
(1) Návrh územně plánovací dokumentace posuzuje před schválením
nadřízený orgán územního plánování z hlediska souladu obsahu návrhu
a postupu při jeho projednání s tímto zákonem a s ostatními právními
předpisy 1) včetně prověření souladu
a) územního plánu obce s územním plánem velkého územního celku,
b) regulačního plánu s územním plánem obce a s územním plánem velkého
územního celku.
(2) Výsledek posouzení sdělí nadřízený orgán územního plánování
pořizovateli do 30 dnů. V případě, že shledá nedostatky z hledisek
uvedených v odstavci 1, lze územně plánovací dokumentaci schválit
teprve na základě potvrzení nadřízeného orgánu územního plánování,
že zjištěné nedostatky pořizovatel odstranil.
(3) Pokud nadřízený orgán nesdělí své stanovisko ve lhůtě uvedené
v odstavci 2, platí, že s posuzovanou dokumentací souhlasí.
...na začátek...
ODDÍL 5
SCHVALOVÁNÍ ÚZEMNĚ PLÁNOVACÍ DOKUMENTACE
§ 26
(1) Územní plány velkých územních celků pro svá území schvaluje
kraj v samostatné působnosti.
(2) Územní plány obcí a regulační plány pro svá území schvaluje
obec.
(3) Územně plánovací dokumentaci na území vojenských újezdů schvaluje
Ministerstvo obrany.
(4) Vláda schvaluje územní plány velkých územních celků zahrnující
území více krajů. Vláda si může vyhradit schválení územně plánovací
dokumentace uvedené v odstavci 3.
Na projednávání a schvalování územně plánovací dokumentace a územně
plánovacích podkladů se nevztahují obecné předpisy o správním řízení.
...na začátek...
ODDÍL 6
ZÁVAZNOST ÚZEMNĚ PLÁNOVACÍ DOKUMENTACE
§ 29
(1) Územně plánovací dokumentace obsahuje závazné a směrné části
řešení. Závazné jsou základní zásady uspořádání území a limity jeho
využití, vyjádřené v regulativech; ostatní části řešení jsou směrné.
(2) Schvalující orgán vymezí závaznou část územně plánovací dokumentace
včetně veřejně prospěšných staveb, pro které lze pozemky, stavby
a práva k nim vyvlastnit [(§
108 odst. 2 písm. a) a odst. 3].
(3) Závaznou část územního plánu velkého územního celku a její
změny v případě, že je schvaluje vláda (§ 26 odst.
4), vyhlašuje Ministerstvo pro místní rozvoj uveřejněním jejich
plného znění ve Sbírce zákonů formou sdělení. Závaznou část územně
plánovací dokumentace a její změny, které schvaluje kraj nebo obec
v samostatné působnosti, vyhlašují jejich orgány obecně závaznou
vyhláškou. Závazná část územně plánovací dokumentace je závazným
podkladem pro zpracování a schvalování navazující územně plánovací
dokumentace a pro rozhodování v území.
Orgán územního plánování, který je příslušný k pořízení územně plánovací
dokumentace, soustavně sleduje, zda se nezměnily podmínky, na základě
kterých byla územně plánovací dokumentace schválena. Dojde-li ke změně
těchto podmínek, orgán územního plánování pořídí změnu územně plánovací
dokumentace. Přitom musí brát zřetel na využití dosud vymezeného zastavitelného
území. Orgán územního plánování je povinen uvést do souladu územní
plán obce s následně schváleným územním plánem velkého územního celku
nebo regulační plán s následně schváleným územním plánem obce a územním
plánem velkého územního celku. Do té doby nelze rozhodovat podle těch
částí navazující územně plánovací dokumentace, které jsou v rozporu
s následně schválenou územně plánovací dokumentací.
(1) Změnu závazné části územně plánovací dokumentace schvaluje
orgán, který je příslušný ke schválení územně plánovací dokumentace.
(2) Na návrh pořizovatele schvalující orgán schvaluje pořízení
změn územně plánovací dokumentace, jejich zadání a stanoví postup
při jejich pořízení. V odůvodněných případech může spojit zpracování
a projednání konceptu řešení a návrhu změn územně plánovací dokumentace.
Na obsah zadání, konceptu a návrhu změn územně plánovací dokumentace
stejně jako na jejich projednávání se přiměřeně vztahují ustanovení
§ 20 až 29. Před schválením změn územně plánovací
dokumentace si pořizovatel vždy vyžádá stanovisko nadřízeného orgánu
územního plánování.
(3) O úpravě směrné části územně plánovací dokumentace rozhoduje
orgán, který územně plánovací dokumentaci pořídil.
...na začátek...
Umísťování staveb, využívání území a ochrana
důležitých zájmů v území
(1) Umisťovat stavby, měnit využití území a chránit
důležité zájmy v území lze jen na základě územního rozhodnutí, kterým
je
a) rozhodnutí o umístění stavby,
b) rozhodnutí o využití území,
c) rozhodnutí o chráněném území nebo o ochranném
pásmu,
d) rozhodnutí o stavební uzávěře,
e) rozhodnutí o dělení nebo scelování pozemků.
(2) Územní rozhodnutí nevyžadují
a) stavební úpravy a udržovací práce,
b) drobné stavby,
c) stavby umísťované v uzavřených prostorech existujících
staveb, pokud se nemění vnější půdorysné ohraničení a výškové
uspořádání prostoru,
d) informační, reklamní a propagační zařízení,
e) dělení nebo scelování pozemků, pokud podmínky
pro ně jsou stanoveny jiným rozhodnutím nebo opatřením.
(3) Územní řízení o umístění jednoduché stavby nebo
její přístavby či nástavby a staveb rozvodů inženýrských sítí může
stavební úřad sloučit se stavebním řízením v případech, kdy podmínky
umístění jsou vzhledem k poměrům v území jednoznačné; u jiných staveb
a jejich změn lze tak postupovat jen tehdy, je-li pro dané území
schválen územní plán zóny nebo územní projekt zóny anebo regulační
plán.
(1) K územnímu řízení je příslušný stavební úřad.
(2) Je-li k územnímu řízení, kterým se vydává rozhodnutí o využití
území nebo o chráněném území či o ochranném pásmu, příslušný podle
zvláštních předpisů jiný orgán státní správy než orgán uvedený v
odstavci 1, dohodne tento orgán návrh rozhodnutí nebo opatření se
stavebním úřadem.
(3) Obec, která je stavebním úřadem, a okresní úřad může chráněné
území a stavební uzávěru vyhlásit obecně závazným právním předpisem.
...na začátek...
Účastníci územního řízení
(1) Účastníkem územního řízení o umístění stavby a o využití území
je navrhovatel a dále osoby, jejichž vlastnická nebo jiná práva
k pozemkům nebo stavbám na nich, včetně sousedních pozemků a staveb
na nich, mohou být rozhodnutím přímo dotčena.
(2) Účastníky územního řízení o chráněném území nebo o ochranném
pásmu, o stavební uzávěře a o dělení nebo scelování pozemků jsou
navrhovatel a osoby, jejichž vlastnická nebo jiná práva k pozemkům
nebo stavbám na nich mohou být rozhodnutím přímo dotčena.
(3) Účastníkem každého územního řízení je obec a dále ten, komu
zvláštní zákon toto postavení přiznává.1b)
(4) Účastníky územního řízení nejsou nájemci bytů a nebytových
prostor.
...na začátek...
Zahájení územního řízení
§ 35
(1) Územní řízení se zahajuje na písemný návrh účastníka, z podnětu
stavebního úřadu nebo jiného orgánu státní správy. Návrh se doloží
dokumentací stanovenou prováděcími předpisy k tomuto zákonu, popřípadě
doklady stanovenými zvláštními předpisy. V návrhu se uvede seznam
osob, které přicházejí v úvahu jako účastníci řízení a jsou navrhovateli
známi.
(2) Pokud navrhovaná stavba nebo jiné opatření v území bude svými
negativními vlivy překračovat limitní hodnoty stanovené právními
předpisy, předloží navrhovatel též návrh na vydání rozhodnutí o
ochranném pásmu.
(3) Neposkytuje-li předložený návrh dostatečný podklad pro posouzení
umístění navrhované stavby nebo jiného opatření v území
(§ 32), zejména vlivů na životní prostředí, vyzve stavební úřad
navrhovatele, aby návrh v přiměřené lhůtě, maximálně však 12 měsíců,
doplnil potřebnými údaji nebo podklady, a upozorní jej, že jinak
územní řízení zastaví. Nedoplní-li navrhovatel návrh na vydání územního
rozhodnutí požadovaným způsobem ve stanovené lhůtě, stavební úřad
územní řízení zastaví. Lhůtu o přerušení územního řízení nelze prodloužit
dalším rozhodnutím.
(1) Stavební úřad oznámí zahájení územního řízení dotčeným orgánům
státní správy a všem známým účastníkům a nařídí ústní jednání spojené
zpravidla s místním šetřením. Místo a den ústního jednání, případně
místního šetření sdělí stavební úřad jeho účastníkům nejméně 15
dnů předem. Současně upozorní účastníky, že své námitky a připomínky
mohou uplatnit nejpozději při ústním jednání, jinak že k nim nebude
přihlédnuto.
(2) Od ústního jednání může stavební úřad upustit v případě, že
je pro území zpracována územně plánovací dokumentace, na jejímž
základě je možno posoudit návrh na územní rozhodnutí. Upustí-li
stavební úřad od ústního jednání, určí lhůtu, do které mohou účastníci
uplatnit námitky, a upozorní je, že k později podaným námitkám nebude
přihlédnuto; tato lhůta nesmí být kratší než 15 dnů.
(3) Dotčené orgány státní správy sdělí svá stanoviska ve stejné
lhůtě, v níž mohou uplatnit své připomínky a námitky účastníci územního
řízení. Potřebuje-li některý z orgánů státní správy pro řádné posouzení
návrhu delší dobu, stavební úřad k jeho žádosti stanovenou lhůtu
před jejím uplynutím přiměřeně prodlouží. Pokud dotčený orgán státní
správy, jehož rozhodnutí či opatření vyžadované zvláštním předpisem
bylo k návrhu získáno před oznámením zahájení územního řízení, nesdělí
ve stanovené nebo prodloužené lhůtě stanovisko k návrhu, platí,
že z hlediska jím sledovaných veřejných zájmů se stavbou či jiným
opatřením v území souhlasí.
(4) Zahájení územního řízení o umístění liniové stavby nebo v
odůvodněných případech též stavby zvlášť rozsáhlé s velkým počtem
účastníků řízení, jakož i územního řízení o využití území, o chráněném
území a ochranném pásmu nebo o stavební uzávěře, týká-li se rozsáhlého
území, oznámí stavební úřad účastníkům územního řízení veřejnou
vyhláškou. Stavební úřad oznámí zahájení územního řízení veřejnou
vyhláškou i v případě, že mu účastníci řízení nebo jejich pobyt
nejsou známi. Podklady územního rozhodnutí
(1) Podkladem pro vydání územního rozhodnutí je územně plánovací
dokumentace. Nebyla-li zpracována územně plánovací dokumentace,
opatří stavební úřad jiné podklady v rozsahu nezbytném pro územní
rozhodnutí, například územně plánovací podklady, skutečnosti zjištěné
vlastním průzkumem a při místním šetření.
(2) Stavební úřad v územním řízení posoudí návrh především z hlediska
péče o životní prostředí a potřeb požadovaného opatř ení v území
a jeho důsledků; přezkoumá návrh a jeho soulad s podklady podle
odstavce 1 a předchozími rozhodnutími o území, posoudí, zda vyhovuje
obecným technickým požadavkům na výstavbu a obecným technickým požadavkům
zabezpečujícím užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu
a orientace,1a) popřípadě
předpisům, které stanoví podmínky hygienické, protipožární, bezpečnosti
práce a technických zařízení, dopravní, ochrany přírody, péče o
kulturní památky, ochrany zemědělského půdního fondu, lesního půdního
fondu apod., pokud posouzení nepřísluší jiným orgánům.
(3) Stavební úřad v územním řízení zajistí vzájemný soulad předložených
stanovisek dotčených orgánů státní správy vyžadovaných zvláštními
předpisy a posoudí vyjádření účastníků řízení a jejich námitky.
S dotčenými orgány státní správy, jejichž rozhodnutí nebo opatření
k podanému návrhu byla získána před oznámením zahájení územního
řízení, omezí stavební úřad projednání návrhu podle míry, v jaké
byly jejich požadavky splněny.
Jestliže nemá navrhovatel k pozemku vlastnické nebo jiné právo, lze
bez souhlasu vlastníka územní rozhodnutí o umístění stavby nebo rozhodnutí
o využití území vydat jen tehdy, jestliže je možno pro navrhovaný
účel pozemek vyvlastnit nebo má-li se navrhovatel stát vlastníkem
pozemku podle zvláštního předpisu.
S územním řízením se spojují, pokud to nevylučuje povaha věci nebo
nestanoví-li zvláštní předpisy jinak, i jiná řízení nutná k umístění
stavby nebo k určení využití území. Územní rozhodnutí
V územním rozhodnutí vymezí stavební úřad území pro navrhovaný účel
a stanoví podmínky k ochraně veřejných zájmů v území; jimi zabezpečí
zejména soulad s cíli a záměry územního plánování, včetně architektonických
a urbanistických hodnot v území, věcnou a časovou koordinaci jednotlivých
staveb a jiných opatření v území, požadavky k ochraně zdraví a životního
prostředí a rozhodne o námitkách účastníků řízení. V rozhodnutí o
umístění stavby si stavební úřad může v odůvodněných případech vyhradit
předložení podrobnějších podkladů, projektové dokumentace nebo její
části; podle nich může stanovit dodatečně další podmínky, které musí
být zahrnuty do stavebního povolení.
(1) Rozhodnutí o umístění stavby a rozhodnutí o využití území platí
2 roky ode dne, kdy nabylo právní moci, nestanovil-li stavební úřad
v odůvodněných případech delší lhůtu; nepozbývá však platnost, pokud
byla v těchto lhůtách podána žádost o stavební povolení nebo povolení
k terénním úpravám a pracím podle tohoto zákona (§ 71 odst. 1), nebo bylo-li započato s využitím území ke stanovenému účelu. Rozhodnutí
o umístění stavby a rozhodnutí o využití území pozbývá platnosti
též dnem, kdy bylo stavebnímu úřadu doručeno oznámení navrhovatele
nebo jeho právního nástupce o tom, že upustil od záměru, k němuž
se rozhodnutí vztahuje.
(2) Dobu platnosti rozhodnutí o chráněném území nebo o ochranném
pásmu, jakož i rozhodnutí o stavební uzávěře stanoví stavební úřad.
Jestliže nelze platnost rozhodnutí předem časově omezit, rozhodne
stavební úřad o ukončení jeho platnosti, zanikne-li účel, pro který
bylo územní rozhodnutí vydáno.
(3) Dobu platnosti územního rozhodnutí může stavební úřad prodloužit
na žádost navrhovatele, pokud byla podána před uplynutím lhůty.
(4) Územní rozhodnutí je závazné i pro právní nástupce jeho navrhovatele
a ostatních účastníků územního řízení.
...na začátek...
§ 41
Změna územního rozhodnutí
(1) Stavební úřad může z podnětu navrhovatele nahradit územní rozhodnutí,
které je v právní moci, novým územním rozhodnutím, jestliže se změnila
územně plánovací dokumentace nebo jiné podklady pro územní rozhodnutí
nebo podmínky v území. Za stejných okolností může stavební úřad
nahradit územní rozhodnutí, které vydal z vlastního podnětu.
(2) Stavební úřad projedná návrh na změnu územního rozhodnutí
s účastníky řízení v rozsahu, v jakém se změna přímo dotýká jejich
práv, právem chráněných zájmů nebo povinností, a s dotčenými orgány
státní správy v rozsahu, v jakém se změna dotýká zájmů chráněných
těmito orgány podle zvláštních předpisů.
(3) Stavební úřad může z rozhodnutí o chráněném území, o ochranném
pásmu a o stavební uzávěře v odůvodněných případech a po dohodě
s dotčenými orgány státní správy povolit výjimku ze stavebního zákazu
nebo z omezení některých činností v území.
...na začátek...
§ 42
Oznámení územního rozhodnutí
(1) Územní rozhodnutí se účastníkům oznamuje doručením písemného
vyhotovení.
(2) Veřejnou vyhláškou se oznámí územní rozhodnutí o umístění
liniové stavby, a v odůvodněných případech též o umístění stavby
zvlášť rozsáhlé, s velkým počtem účastníků řízení, jakož i rozhodnutí
o využití území, rozhodnutí o chráněném území nebo o ochranném pásmu
a rozhodnutí o stavební uzávěře, týká-li se rozsáhlého území. Doručení
se provede vyvěšením územního rozhodnutí po dobu 15 dnů způsobem
v místě obvyklým. Poslední den této lhůty je dnem doručení.
(3) Odkladný účinek odvolání proti územnímu rozhodnutí nelze vyloučit.
...na začátek...
|