Zákon 109 / 2001 Sb.
PŘEDSEDA VLÁDY
vyhlašuje úplné znění zákona č. 50/1976 Sb., o územním
plánování a stavebním řádu
(stavební zákon),
jak vyplývá se změn provedených zákonem č. 103/1990 Sb., zákonem
č. 425/1990 Sb., zákonem č. 262/1992 Sb., zákonem č. 43/1994
Sb., zákonem č. 19/1997 Sb., zákonem č. 83/1998 Sb., nálezem
Ústavního soudu uveřejněným pod č. 95/1998 Sb., nálezem Ústavního
soudu uveřejněným pod č. 96/1998 Sb., zákonem č. 132/2000 Sb.,
zákonem č. 151/2000 Sb., zákonem č. 239/2000 Sb. a zákonem č.
59/2001 Sb.
ZÁKON
o územním plánování a stavebním řádu
(stavební zákon)
Federální shromáždění Československé socialistické republiky
se usneslo na tomto zákoně:
ČÁST OSMÁ
SPOLEČNÁ USTANOVENÍ
§ 134
Vstup na cizí pozemky a stavby
(1) Pověření zaměstnanci okresních a obecních úřadů, pověření členové
komisí obecních rad a pověření zaměstnanci dalších orgánů státní
správy jsou oprávněni vstupovat na cizí pozemky, na stavby a do
staveb s vědomím jejich vlastníků, pokud plní úkoly vyplývající
z tohoto zákona, které se těchto pozemků a staveb dotýkají. Do obydlí
však mohou vstupovat, jen je-li to nezbytné pro ochranu života nebo
zdraví osob, pro ochranu práv a svobod druhých anebo pro odvrácení
závažného ohrožení veřejné bezpečnosti a pořádku; toto omezení neplatí,
pokud je obydlí užíváno také pro podnikání nebo provozování jiné
hospodářské činnosti. Při využití tohoto oprávnění jsou povinni
dbát, aby co nejméně rušili užívání pozemků a staveb a aby jejich
činností nevznikly škody, kterým je možno zabránit. Oprávnění ke
vstupu se prokazuje zvláštním průkazem.
(2) Je-li to nezbytné, mohou s osobou oprávněnou ke vstupu na
cizí pozemky, na stavby a do nich podle odstavce 1 vstupovat též
znalci a účastníci řízení touto osobou přizvaní.
(3) V případě úkonů podle § 91, 94 a 96 tohoto zákona k odvrácení
nebezpečí způsobeného závadami na stavbě, které ohrožují bezpečnost,
životy či zdraví osob, nebo mohou způsobit značné škody, mohou osoby
oprávněné ke vstupu na cizí pozemky, na stavby a do nich podle odstavce
1 na ně vstupovat bez vědomí vlastníka. Jsou však povinny jej neprodleně
o provedených úkonech vyrozumět.
(4) Při pochybnostech o rozsahu oprávnění rozhodne v jednotlivých
případech stavební úřad.
(5) Doba a rozsah výkonu oprávnění na cizím pozemku a stavbě musí
být omezeny na nezbytně nutnou míru. Došlo-li při činnosti vstupujícího
k poškození pozemku nebo stavby, musí být uvedeny, je-li to možné,
do původního stavu; jinak platí o náhradě škody obecné předpisy.12c)
(6) Zvláštní předpisy o omezeních nebo nutných povoleních ke vstupu
na pozemky nebo stavby v okruhu zájmů obrany státu nebo jiného důležitého
zájmu státu nejsou dotčeny.
... na začátek ...
§ 135
Opatření na sousedním pozemku nebo stavbě
(1) Pro uskutečnění stavby nebo její změny a pro provedení nezbytných
úprav, udržovacích nebo zabezpečovacích prací a pro odstranění stavby
a informačních, reklamních a propagačních zařízení může stavební
úřad uložit těm, kteří mají vlastnická nebo jiná práva k sousedním
pozemkům či stavbám, aby trpěli provedení prací ze svých pozemků
nebo staveb.
(2) Ten, v jehož prospěch uložil stavební úřad opatření podle
odstavce 1, je povinen dbát, aby co nejméně rušil užívání sousedních
pozemků nebo staveb a aby prováděnými pracemi nevznikly škody, kterým
je možno zabránit; po skončení je povinen uvést sousední pozemek
nebo stavbu do původního stavu a není-li to možné nebo hospodářsky
účelné, poskytnout jeho vlastníku náhradu podle obecných předpisů
o náhradě škody.
... na začátek ...
(1) Dojde-li při projednávání územně plánovací dokumentace, územním
řízení, stavebním řízení nebo při jiných řízeních, která provádějí
správní orgány podle tohoto zákona nebo podle zvláštních předpisů
pro stavby letecké, stavby drah a na dráze, stavby pozemních komunikací,
vodohospodářská díla a telekomunikační stavby, k protichůdným stanoviskům
mezi orgány státní správy spolupůsobícími v řízení, řeší takový
rozpor orgány nadřízené těmto orgánům dohodou.
(2) Nepodaří-li se vzniklý rozpor odstranit do 60 dnů dohodou nadřízených
orgánů podle odstavce 1, rozhodne orgán kraje v přenesené působnosti
v případě, že nadřízeným orgánem byl okresní úřad, v ostatních případech
rozhodne Ministerstvo pro místní rozvoj. Orgán kraje v přenesené
působnosti nebo Ministerstvo pro místní rozvoj rozhodnou po projednání
s příslušnými orgány státní správy do 60 dnů od postoupení rozporu
k rozhodnutí. Jde-li o stavby, kde řízení provádějí orgány podle
zvláštních právních předpisů, rozhodne o rozporu ústřední orgán
státní správy nadřízený těmto orgánům obdobným způsobem.
... na začátek ...
§ 137
Občanskoprávní a jiné námitky
(1) Stavební úřady, provádějící řízení podle tohoto zákona, se
pokusí vždy též o dosažení dohody účastníků u těch námitek, které
vyplývají z vlastnických nebo jiných práv k pozemkům a stavbám,
ale překračují rozsah pravomoci stavebního úřadu nebo spolupůsobících
orgánů státní správy.
(2) Nedojde-li mezi účastníky řízení k dohodě o námitce podle odstavce
1, která, kdyby se zjistilo její oprávnění, by znemožnila uskutečnit
požadované opatření nebo by umožnila jeho uskutečnění jen v podstatně
jiné míře či formě, odkáže stavební úřad navrhovatele nebo jiného
účastníka podle povahy námitky na soud a řízení přeruší.
(3) Stavební úřad stanoví lhůtu, ve které musí být předložen důkaz,
že u soudu byl podán návrh na rozhodnutí ve sporné věci. Nebude-li
důkaz o podání návrhu ve stanovené lhůtě předložen stavebnímu úřadu,
učiní si stavební úřad úsudek o námitce sám a rozhodne ve věci.
(4) V řízení, při kterém stavební úřad nařizuje ve veřejném zájmu
opatření podle tohoto zákona a hrozí-li nebezpečí z prodlení, učiní
si sám úsudek o námitce, u které nedošlo k dohodě, a ve věci rozhodne.
... na začátek ...
§ 138
Spolupráce orgánů státní správy a součinnost právnických
osob nebo fyzických osob podnikajících podle zvláštních předpisů
(1) Orgány obcí nebo jiné orgány, které postupují a rozhodují podle
tohoto zákona, dbají od počátku přípravy územně plánovací dokumentace,
přípravy územních rozhodnutí, stavebních povolení a jiných rozhodnutí
a opatření o dosažení nejúčinnější ochrany přírody a krajiny a jednotlivých
složek životního prostředí podle zvláštních předpisů a spolupracují
s orgány zabezpečujícími jeho ochranu.
(2) Stavební úřady a jiné orgány, které provádějí řízení a vydávají
rozhodnutí podle tohoto zákona, jakož i další orgány státní správy,
které ve věcech výstavby provádějí řízení, vydávají rozhodnutí nebo
stanoviska podle zvláštních předpisů, jsou povinny spolupracovat.
Zejména jsou povinny dbát toho, aby věcně související správní řízení
na sebe pokud možno navazovala, využívat všestranně výsledků těchto
řízení, předávat včas a úplná stanoviska a na dožádání i ekonomické,
technické a jiné údaje a podklady.
(3) Vědecké instituce a jiné právnické osoby nebo fyzické osoby
podnikající podle zvláštních předpisů sdělují orgánům, které zabezpečují
úkoly na úseku územního plánování, na jejich žádost údaje a výsledky,
k nimž dospěly při své činnosti.
... na začátek ...
§ 138a
Obecné technické požadavky na výstavbu
(1) Právnické osoby, fyzické osoby a správní orgány jsou povinny
při navrhování, umísťování, projektování, povolování, realizaci,
kolaudaci, užívání a odstraňování staveb postupovat podle obecných
technických požadavků na výstavbu, obecných technických požadavků
zabezpečujících užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu
a orientace a technických požadavků stanovených prováděcími předpisy
(dále jen "obecné technické požadavky").
(2) Výjimky z obecných technických požadavků je možné povolit pouze
z těch ustanovení prováděcích právních předpisů, z nichž povolování
výjimek tyto předpisy výslovně umožňují a jen pokud se tím neohrozí
bezpečnost, ochrana zdraví a života osob a sousední pozemky nebo
stavby; řešením podle povolené výjimky musí být dosaženo účelu sledovaného
obecnými technickými požadavky.
(3) O výjimkách z obecných technických požadavků rozhoduje stavební
úřad příslušný rozhodnout ve věci v dohodě se správním orgánem,
který hájí zájmy chráněné podle zvláštních předpisů, jichž se odchylné
řešení dotýká.
... na začátek ...
Pokud se v tomto zákoně používá pojmu
a) "stavba", rozumí se tím i její část,
b) "vlastník", rozumí se tím též osoba, která na základě zákona
nebo písemné smlouvy je oprávněna ve věcech upravených tímto zákonem
na místě vlastníka jednat,
c) zrušeno
d) "stavebník", rozumí se tím též investor a objednatel stavby,
e) "nájemce", rozumí se tím též osoba užívající byt nebo nebytový
prostor z odvozeného právního důvodu,
f) "jiná práva k pozemkům nebo stavbám", rozumí se tím zejména
právo hospodaření s majetkem státu17c) a právo odpovídající věcnému
břemeni.17d)
... na začátek ...
§ 139a
Pojmy územního plánování
(1) Limity využití území omezují, vylučují, případně podmiňují
umísťování staveb, využití území a opatření v území.
(2) Současně zastavěné území obce tvoří jedno nebo více oddělených
zastavěných území ve správním území obce. Při určování současně
zastavěného území obce se vychází z údajů katastru nemovitostí.
Hranici jednoho současně zastavěného území tvoří uzavřená obalová
čára zahrnující soubor
a) stavebních parcel (zastavěných ploch a nádvoří) a pozemkových
parcel, které s nimi sousedí a slouží účelu, pro který byly stavby
zřízeny (povoleny a kolaudovány),
b) parcel zemědělských pozemků a vodních ploch obklopených parcelami
uvedenými pod písmenem a); parcely jiných zemědělských pozemků
stejně jako lesních pozemků se do zastavěného území obce nezahrnují,
c) parcel ostatních ploch; z nich dráhy, dálnice, silnice a
ostatní komunikace pouze v případě, že jsou obklopeny parcelami
uvedenými pod písmeny a) a b).
(3) Zastavitelné území tvoří plochy vhodné k zastavění takto vymezené
schváleným územním plánem obce, případně regulačním plánem.
(4) Navazující územně plánovací dokumentace je územní plán obce
a regulační plán vůči územnímu plánu velkého územního celku a regulační
plán vůči územnímu plánu obce.
... na začátek ...
§ 139b
Pojmy stavebního řádu
(1) Za stavbu se považují veškerá stavební díla bez zřetele na
jejich stavebně technické provedení, účel a dobu trvání.
(2) Stavby mohou být
a) trvalé,
b) dočasné, u nichž se předem omezí doba jejich trvání.
(3) Změnami dokončených staveb jsou
a) nástavby, jimiž se stavby zvyšují,
b) přístavby, jimiž se stavby půdorysně rozšiřují a které jsou
vzájemně provozně propojeny s dosavadní stavbou,
c) stavební úpravy, při nichž se zachovává vnější půdorysné i
výškové ohraničení stavby.
(4) Změnami staveb před jejich dokončením se rozumějí změny proti
stavebnímu povolení, popřípadě dokumentaci stavby ověřené stavebním
úřadem.
(5) Jednoduchými stavbami jsou
a) stavby pro bydlení, jejichž zastavěná plocha nepřesahuje
300 m2, pokud mají nejvýše 4 byty, jedno podzemní a tři nadzemní
podlaží včetně podkroví,
b) stavby pro individuální rekreaci,
c) nepodsklepené stavby s jedním nadzemním podlažím a stavby
zařízení staveniště, pokud jejich zastavěná plocha nepřesahuje
300 m2, rozpětí u nosných konstrukcí nepřesahuje 9 m a výška 15
m,
d) přípojky na veřejné rozvodné sítě a kanalizaci,
e) opěrné zdi,
f) podzemní stavby, pokud jejich zastavěná plocha nepřesahuje
300 m2 a hloubka 3 m.
(6) Za jednoduché stavby se nepovažují stavby skladů hořlavin
a výbušnin, stavby pro civilní obranu, požární ochranu, stavby uranového
průmyslu a jaderných zařízení, sklady a skládky nebezpečných odpadů19)
a stavby vodohospodářských děl.
(7) Drobnými stavbami jsou stavby, které plní doplňkovou funkci
ke stavbě hlavní, a to
a) stavby s jedním nadzemním podlažím, pokud jejich zastavěná
plocha nepřesahuje 16 m2 a výška 4,5 m,
b) podzemní stavby, pokud jejich zastavěná plocha nepřesahuje
16 m2 a hloubka 3 m.
(8) Za drobné stavby se považují též
a) stavby na pozemcích určených k plnění funkcí lesa, sloužící
k zajišťování provozu lesních školek nebo k provozování myslivosti,
pokud jejich zastavěná plocha nepřesahuje 30 m2 a výška 5 m,
b) oplocení,
c) připojení drobných staveb na rozvodné sítě a kanalizaci stavby
hlavní,
d) nástupní ostrůvky hromadné veřejné dopravy, přejezdy přes
chodníky, propustky apod.
(9) Za drobné stavby se nepovažují stavby garáží, skladů hořlavin
a výbušnin, stavby pro civilní obranu, požární ochranu, stavby uranového
průmyslu a jaderných zařízení, sklady a skládky nebezpečných odpadů
19) a stavby vodohospodářských děl.
(10) Za stavby vojenské správy mimo území vojenských újezdů12)
se považují stavby sloužící k obraně státu zřizované
v působnosti Ministerstva obrany.
(11) Za stavby pro bezpečnost státu se považují stavby ve správě
Ministerstva vnitra, Policie České republiky a Bezpečnostní informační
služby užívané pro služební činnost a ostatní stavby těchto orgánů
určené pro služební potřebu.
(12) Za stavby Vězeňské služby se považují stavby pro služební
činnost Vězeňské služby a stavby ve správě a užívání této služby
pro služební účely jejích útvarů.
(13) Za stavby uranového průmyslu se považují stavby pořizované
nebo sloužící k účelům těžby, zpracování, transportu a ukládání
radioaktivních surovin na území vyhrazeném pro tyto účely.
(14) Za stavby jaderných zařízení se považují stavby vymezené
zvláštními předpisy.12a) V pochybnostech, zda jde o jaderné zařízení,
je určující vyjádření Státního úřadu pro jadernou bezpečnost.
(15) Stavebním pozemkem se rozumí část území určená regulačním
plánem nebo územním rozhodnutím k zastavění a pozemek zastavěný
hlavní stavbou.
... na začátek ...
§ 140
Vztah ke správnímu řádu
Není-li výslovně uvedeno jinak, vztahují se na řízení podle tohoto
zákona obecné předpisy o správním řízení.
... na začátek ...
|