Zákon 109 / 2001 Sb.
PŘEDSEDA VLÁDY
vyhlašuje úplné znění zákona č. 50/1976 Sb., o územním
plánování a stavebním řádu
(stavební zákon),
jak vyplývá se změn provedených zákonem č. 103/1990 Sb., zákonem
č. 425/1990 Sb., zákonem č. 262/1992 Sb., zákonem č. 43/1994
Sb., zákonem č. 19/1997 Sb., zákonem č. 83/1998 Sb., nálezem
Ústavního soudu uveřejněným pod č. 95/1998 Sb., nálezem Ústavního
soudu uveřejněným pod č. 96/1998 Sb., zákonem č. 132/2000 Sb.,
zákonem č. 151/2000 Sb., zákonem č. 239/2000 Sb. a zákonem č.
59/2001 Sb.
ZÁKON
o územním plánování a stavebním řádu
(stavební zákon)
Federální shromáždění Československé socialistické republiky
se usneslo na tomto zákoně:
ČÁST DRUHÁ
STAVEBNÍ ŘÁD
ODDÍL 1
OPRÁVNĚNÍ K PROJEKTOVÉ A INŽENÝRSKÉ ČINNOSTI A K PROVÁDĚNÍ
STAVEB
§ 43
zrušen
§ 44
Oprávnění k provádění staveb
(1) Stavbu a její změnu může provádět jen právnická osoba nebo
fyzická osoba oprávněná k provádění stavebních nebo montážních prací
jako předmětu své činnosti podle zvláštních předpisů;2) při provádění
stavby musí být zabezpečeno odborné vedení realizace stavby [§ 46a
odst. 1 a § 46a odst. 3 písm. b)].
(2) Jednoduché stavby a jejich změny, s výjimkou staveb uvedených
v § 139b odst. 5 písm. b), c) a d), včetně jejich změn, může stavebník
provádět sám pro sebe svépomocí, jestliže zabezpečí odborné vedení
jejich realizace oprávněnou osobou [§ 46a odst. 1, odst. 3 písm.
b)].
(3) Jednoduché stavby uvedené v § 139b odst. 5 písm. b), c) a d),
drobné stavby, změny těchto staveb a udržovací práce na stavbě může
stavebník provádět sám pro sebe svépomocí, jestliže zabezpečí odborný
dozor nad prováděním stavby osobou, která má odborné vysokoškolské
nebo středoškolské vzdělání stavebního nebo architektonického směru
a alespoň tři roky praxe v oboru (dále jen "kvalifikovaná osoba"),
pokud sám není odborně způsobilý dozor provádět.
...na začátek...
ODDÍL 2
ZVLÁŠTNÍ ZPŮSOBILOST K NĚKTERÝM ČINNOSTEM VE VÝSTAVBĚ
§ 45 a 46
zrušeny
§ 46a
Vybrané činnosti ve výstavbě
(1) Vybrané činnosti, jejichž výsledek ovlivňuje ochranu veřejných
zájmů ve výstavbě (dále jen "vybrané činnosti ve výstavbě"), mohou
vykonávat pouze fyzické osoby, které získaly oprávnění k výkonu
těchto činností podle zvláštního předpisu.2a)
(2) Právnické osoby mohou vykonávat vybrané činnosti ve výstavbě,
jen pokud zabezpečí jejich výkon osobami uvedenými v odstavci 1.
(3) Za vybrané činnosti se pro účely tohoto zákona považují
a) projektová činnost, kterou se rozumí zpracování územně plánovací
dokumentace a dále zpracování dokumentace staveb pro vydání územního
rozhodnutí a stavebního povolení, včetně statických a dynamických
výpočtů konstrukcí staveb. S výjimkou staveb pro bydlení, staveb
podzemních, opěrných zdí a změn těchto staveb se za vybrané činnosti
nepovažuje zpracování dokumentace drobných staveb a jednoduchých
staveb a jejich změn; dokumentaci těchto staveb zpracovává kvalifikovaná
osoba,
b) vedení realizace staveb, s výjimkou vedení realizace jednoduchých
staveb uvedených v § 139b odst. 5 písm. b), c) a d), drobných
staveb a změn těchto staveb.
(4) Osoby, jejichž odborná způsobilost byla ověřena,2a) jsou povinny
při své odborné činnosti chránit veřejné zájmy.
(1) Osoba vykonávající činnost uvedenou v § 46a odst. 3 písm. a)
(dále jen "projektant") odpovídá za správnost, úplnost a proveditelnost
zpracované projektové dokumentace. Statický výpočet musí být zpracován
v takové formě, aby byl kontrolovatelný. Projektant odpovídá za
správnost a úplnost zpracování konceptu a návrhu územně plánovací
dokumentace. Projektant je povinen přizvat ke zpracování dílčích
částí projektové dokumentace další oprávněné projektanty s příslušnou
specializací, není-li způsobilý některou část projektové dokumentace
zpracovat sám.
(2) Osoba, která vede realizaci stavby, je v rozsahu předmětu
svého podnikání (činnosti) odpovědná za řádné provedení prací v
souladu s dokumentací ověřenou stavebním úřadem ve stavebním řízení,
za dodržení podmínek stavebního povolení, povinností k ochraně života
a zdraví osob a bezpečnosti práce vyplývajících z ostatních právních
předpisů. Nemá-li osoba, která vede realizaci stavby, pro jednotlivé
druhy prací odbornou způsobilost v příslušném oboru, je povinna
přizvat jinou odborně způsobilou osobu.2a)
...na začátek...
ODDÍL 3
VÝROBKY PRO STAVBU
§ 47
(1) Pro stavbu mohou být navrženy a použity jen takové výrobky
a konstrukce, jejichž vlastnosti z hlediska způsobilosti stavby
pro navržený účel zaručují, že stavba při správném provedení a běžné
údržbě po dobu předpokládané existence splňuje požadavky na mechanickou
pevnost a stabilitu, požární bezpečnost, hygienu, ochranu zdraví
a životního prostředí, bezpečnost při užívání (včetně užívání osobami
s omezenou schopností pohybu a orientace), ochranu proti hluku a
na úsporu energie a ochranu tepla.
(2) Vlastnosti výrobků pro stavbu mající rozhodující význam pro
výslednou kvalitu stavby musí být ověřeny podle zvláštních předpisů3)
z hledisek uvedených v odstavci 1.
§ 48 až 53
zrušeny
...na začátek...
ODDÍL 4
POVOLOVÁNÍ STAVEB, ZMĚN STAVEB A UDRŽOVACÍCH PRACÍ
Stavby, jejich změny a udržovací práce
§ 54
Stavby, jejich změny a udržovací práce na nich lze provádět jen podle
stavebního povolení nebo na základě ohlášení stavebnímu úřadu.
(1) Stavební povolení se vyžaduje, pokud tento zákon a prováděcí
předpisy k němu nebo zvláštní předpisy nestanoví jinak, u staveb
všeho druhu bez zřetele na jejich stavebně technické provedení,
účel a dobu trvání; stavební povolení se vyžaduje též u změn dokončených
staveb.
(2) Ohlášení stavebnímu úřadu postačí
a) u drobných staveb,
b) u stavebních úprav, kterými se nemění vzhled stavby, nezasahuje
se do nosných konstrukcí stavby, nemění se způsob užívání stavby.
(3) Ohlášení stavebnímu úřadu vyžadují udržovací práce, jejichž
provedení by mohlo ovlivnit stabilitu stavby, požární bezpečnost
stavby, její vzhled nebo životní prostředí, a všechny udržovací
práce na stavbě, která je kulturní památkou.
Stavební povolení ani ohlášení se nevyžaduje
a) u důlních děl, důlních staveb pod povrchem a staveb v povrchových
lomech a skrývkách, pokud podléhají schvalování a dozoru orgánů
státní báňské správy podle horních předpisů,
b) u nadzemních a podzemních vedení telekomunikační sítě včetně
opěrných a vytyčovacích bodů a u telefonních budek,
c) u krátkodobých přenosných zařízení, jako prodejní stánky,
konstrukce a zařízení pro slavnostní výzdobu a osvětlení budov,
d) u scénických staveb pro film a televizi,
e) u geodetických dřevěných a přenosných měřických věží, signálů
a pyramid,
f) u konstrukcí chmelnic a vinic,
g) u stavebních úprav elektrických vedení bez omezení napětí,
pokud se nemění jejich trasa,
h) u stavebních úprav vnitřních telekomunikačních rozvodů,
i) u udržovacích prací, u nichž není předepsáno ohlášení podle
§ 55 odst. 3.
...na začátek...
Ohlášení stavebnímu úřadu
(1) Stavebník [§ 139 písm. d)] drobných staveb, stavebních úprav
a udržovacích prací uvedených v § 55 odst. 2 a 3 je povinen jejich
provedení předem písemně ohlásit stavebnímu úřadu. Stavební úřad
může stanovit, že ohlášenou drobnou stavbu, stavební úpravu nebo
udržovací práce lze provést jen na základě stavebního povolení.
(2) Ohlášenou drobnou stavbu, stavební úpravu a udržovací práce
může stavebník provést jen na základě písemného sdělení stavebního
úřadu, že proti jejich provedení nemá námitek. Pokud toto sdělení
nebude stavebníkovi oznámeno do 30 dnů ode dne ohlášení anebo stavební
úřad v téže lhůtě nestanoví, že ohlášená drobná stavba, stavební
úprava či udržovací práce podléhá stavebnímu povolení, může ji stavebník
provést.
(3) Za den ohlášení se považuje den, kdy ohlášení bylo podáno u
stavebního úřadu.
(4) Mají-li být prováděny stavební úpravy nebo udržovací práce
na stavbě, která je kulturní památkou, přiloží stavebník k jejich
ohlášení stavebnímu úřadu stanovisko orgánu státní památkové péče.
Totéž se týká objektů na územích vyhlášených ochranných pásem a
chráněných území podle příslušného zákona.3a)
...na začátek...
§ 58
Žádost o stavební povolení
(1) Žádost o stavební povolení spolu s předepsanou dokumentací
podává stavebník u stavebního úřadu.
(2) Stavebník musí prokázat, že je vlastníkem pozemku nebo stavby
anebo že má k pozemku či stavbě jiné právo, které jej opravňuje
zřídit na pozemku požadovanou stavbu, provést změnu stavby anebo
udržovací práce na ní.
(3) Jde-li o stavební úpravu, nástavbu nebo udržovací práce na
stavbě, může být stavebníkem právnická nebo fyzická osoba, která
je nájemcem stavby, předloží-li o tom písemnou dohodu s vlastníkem
stavby.
(4) Stavebník podzemních staveb podléhajících tomuto zákonu neprokazuje
vlastnické nebo jiné právo k pozemku či stavbě na něm, jde-li o
stavby, které funkčně ani svou konstrukcí nesouvisejí se stavbami
na pozemku ani s provozem na něm a které ani jinak nemohou mít vliv
na využití pozemku k účelu, pro který je určen.
(5) Žádá-li stavebník o povolení stavby, která má zčásti spočívat
na stavbě ve vlastnictví jiné osoby, musí připojit k žádosti o povolení
stavby písemnou smlouvu o zřízení věcného břemene uzavřenou s vlastníkem
stavby, na jejíž části má spočívat; totéž platí i v případech, kdy
se obě stavby mají provádět současně.
...na začátek...
§ 59
Účastníci stavebního řízení
(1) Účastníky stavebního řízení jsou
a) stavebník,
b) osoby, které mají vlastnická nebo jiná práva k pozemkům a
stavbám na nich, včetně osob, které mají vlastnická nebo jiná
práva k sousedním pozemkům a stavbám na nich, a tato práva mohou
být stavebním povolením přímo dotčena,
c) další osoby, kterým zvláštní zákon toto postavení přiznává.1b)
(2) U staveb prováděných svépomocí je účastníkem stavebního řízení
též osoba, která na návrh stavebníka bude odborně vést realizaci
stavby nebo vykonávat odborný dozor (§ 44 odst. 2 a 3).
(3) Stavební úřad může ke stavebnímu řízení přizvat i jiné osoby,
zejména projektanta a zhotovitele stavby; ty však nejsou účastníky
stavebního řízení.
(4) Účastníky stavebního řízení nejsou nájemci bytů a nebytových
prostor.
...na začátek...
(1) Neposkytuje-li předložená žádost o stavební povolení, zejména
dokumentace, dostatečný podklad pro posouzení navrhované stavby
nebo udržovacích prací na ní, nebo nejsou-li v dokumentaci dodrženy
podmínky územního rozhodnutí, vyzve stavební úřad stavebníka, aby
žádost v přiměřené lhůtě doplnil, popřípadě aby ji uvedl do souladu
s podmínkami územního rozhodnutí, a upozorní jej, že jinak stavební
řízení zastaví.
(2) Stavební úřad zastaví stavební řízení, jestliže dokumentace
nebyla zpracována oprávněnou osobou, popřípadě nedoplnil žádost
ve lhůtě stanovené podle odstavce 1 nebo neuvedl dokumentaci do
souladu s podmínkami územního rozhodnutí.
(3) Stavební úřad zastaví též stavební řízení, nebude-li dokumentace
stavby zajišťovat podmínky pro její užívání osobami s omezenou schopností
pohybu a orientace1a) a nebude-li dokumentace ve lhůtě podle § 60
odst. 1 doplněna.
(1) Stavební úřad oznámí zahájení stavebního řízení dotčeným orgánům
státní správy a všem známým účastníkům a nařídí ústní jednání spojené
s místním šetřením. Současně upozorní účastníky, že své námitky
mohou uplatnit nejpozději při ústním jednání, jinak že k nim nebude
přihlédnuto. K připomínkám a námitkám, které byly nebo mohly být
uplatněny v územním řízení nebo při projednávání regulačního plánu,
jakož i územního plánu zóny nebo územního projektu zóny, se nepřihlíží.
(2) Od místního šetření, popřípadě též od ústního jednání může
stavební úřad upustit, jsou-li mu dobře známy poměry staveniště
a žádost poskytuje dostatečný podklad pro posouzení navrhované stavby.
(3) Stavební úřad oznámí účastníkům zahájení stavebního řízení
nejméně 7 dní před konáním místního šetření, popřípadě ústního jednání.
Upustí-li stavební úřad od ústního jednání, určí do kdy mohou účastníci
uplatnit námitky, a upozorní je, že k později podaným námitkám nebude
přihlédnuto; určená lhůta nesmí být kratší než 7 dní.
(4) U liniových staveb nebo v odůvodněných případech též u staveb
zvlášť rozsáhlých, s velkým počtem účastníků řízení, stavební úřad
uvědomí účastníky o zahájení stavebního řízení veřejnou vyhláškou
nejméně 15 dní před konáním místního šetření, popřípadě ústního
jednání, a nekoná-li se ústní jednání, před uplynutím lhůty stanovené
podle odstavce 3.
(5) Obec a dotčené orgány státní správy uvědomí stavební úřad
vždy jednotlivě. Dotčené orgány jsou povinny sdělit své stanovisko
ve stejné lhůtě, ve které mohou uplatnit své námitky účastníci řízení.
(6) Pokud dotčený orgán státní správy, jehož rozhodnutí nebo opatření
vyžadované zvláštním předpisem bylo k projektové dokumentaci připojené
k žádosti o stavební povolení získáno před oznámením zahájení stavebního
řízení, nesdělí ve stanovené lhůtě stanovisko k navrhované stavbě,
platí, že z hlediska jím sledovaných veřejných zájmů se stavbou
souhlasí.
(1) Ve stavebním řízení stavební úřad přezkoumá zejména, zda
a) dokumentace splňuje podmínky územního rozhodnutí,
b) dokumentace splňuje požadavky týkající se veřejných zájmů,
především ochrany životního prostředí, ochrany zdraví a života,
a odpovídá obecným technickým požadavkům na výstavbu a zvláštnímu
předpisu,1a)
c) je zajištěna komplexnost a plynulost výstavby, zda je zajištěno
včasné vybudování technického, občanského nebo jiného vybavení
potřebného k řádnému užívání,
d) bude stavba prováděna oprávněnou právnickou osobou nebo fyzickou
osobou podnikající podle zvláštních předpisů nebo zda je u staveb
a prací na nich, které budou provádět právnické osoby nebo fyzické
osoby podnikající podle zvláštních předpisů samy pro sebe nebo
které budou prováděny svépomocí (§ 44 odst. 2 a 3), zajištěno
odborné vedení a provádění stavby nebo zda je zajištěn odborný
dozor.
(2) Má-li být stavba užívána jako provozovna, zkoumá stavební úřad
z hledisek uvedených v odstavci 1 písm. b) i účinky budoucího provozu;
technicko-ekonomickou úroveň projektu technologického zařízení nepřezkoumává.
(3) Stavební úřad ve stavebním řízení zajistí vzájemný soulad
předložených stanovisek dotčených orgánů státní správy vyžadovaných
zvláštními předpisy a posoudí vyjádření účastníků řízení a jejich
námitky.
(4) Jestliže by uskutečněním nebo užíváním stavby mohly být ohroženy
zájmy chráněné stavebním zákonem, předpisy vydanými k jeho provedení
a zvláštními předpisy, stavební úřad žádost o stavební povolení
zamítne.
(1) S orgány státní správy a s účastníky, jejichž stanoviska a
vyjádření k dokumentaci předložené při stavebním řízení byla opatřena
před jeho zahájením, omezí stavební úřad projednání žádosti podle
míry, v jaké byly jejich požadavky splněny.
(2) Stavební řízení o liniových stavbách, k nimž byla před stavebním
řízením opatřena kladná vyjádření účastníků řízení, omezí stavební
úřad v části trasy, která probíhá nezastavěným územím, na zajištění
souladu stanovisek dotčených orgánů státní správy a na zjištění,
zda žádost odpovídá podmínkám územního rozhodnutí.
Se stavebním řízením se spojují, pokud to nevylučuje povaha věci
nebo nestanoví-li zvláštní předpisy jinak, i jiná řízení nutná k
uskutečnění stavby.
...na začátek...
Ve stavebním povolení stanoví stavební úřad závazné podmínky pro provedení
a užívání stavby a rozhodne o námitkách účastníků řízení. Stavební
úřad zabezpečí stanovenými podmínkami zejména ochranu veřejných zájmů
při výstavbě a při užívání stavby, komplexnost stavby, dodržení obecných
technických požadavků na výstavbu, popřípadě jiných předpisů a technických
norem, a dodržení požadavků stanovených dotčenými orgány státní správy,
především vyloučení nebo omezení negativních účinků stavby a jejího
užívání na životní prostředí.
Stavební povolení pozbývá platnost, jestliže stavba nebyla zahájena
do 2 let ode dne, kdy nabylo právní moci, pokud stavební úřad v odůvodněných
případech nestanovil pro zahájení stavby delší lhůtu.
(1) Stavební úřad může na žádost stavebníka v odůvodněných případech
povolit změnu stavby ještě před jejím dokončením.
(2) V rozsahu, v jakém se změna dotýká práv, právem chráněných
zájmů nebo povinností účastníků stavebního řízení, jakož i zájmů
chráněných dotčenými orgány státní správy, projedná stavební úřad
žádost a vydá rozhodnutí, jímž buď změnu stavby povolí, přičemž
rozhodne i o případných námitkách účastníků a stanoví podle potřeby
další závazné podmínky, nebo žádost zamítne. Na řízení o změně se
vztahují přiměřeně ustanovení o stavebním řízení.
(3) Závaznou podmínkou podle předchozího odstavce je u staveb občanského
vybavení v částech určených pro užívání veřejností zajištění přístupu
a užívání osobám s omezenou schopností pohybu a orientace.1a)
(1) Stavební povolení a rozhodnutí o prodloužení jeho platnosti
se oznámí stejným způsobem jako zahájení stavebního řízení a vyrozumění
o ústním jednání; tato rozhodnutí, týkající se jednoduchých a drobných
staveb, se oznámí též orgánům státní správy, které si vyhradily
posouzení dokumentace.
(2) Oznamuje-li se stavební povolení veřejnou vyhláškou, vyvěsí
se stavební povolení po dobu 15 dnů způsobem v místě obvyklým. Poslední
den této lhůty je dnem doručení.
Stavební povolení a rozhodnutí o prodloužení jeho platnosti jsou
závazná i pro právní nástupce účastníků řízení.
...na začátek...
ODDÍL 5
TERÉNNÍ ÚPRAVY, PRÁCE A ZAŘÍZENÍ
§ 71
(1) Povolení stavebního úřadu vyžadují, pokud k tomu nejsou příslušny
podle zvláštních předpisů jiné orgány, terénní úpravy, kterými se
podstatně mění vzhled prostředí nebo odtokové poměry a dále též
těžební a jim podobné a s nimi související práce, nejedná-li se
o činnost prováděnou hornickým způsobem.4) Povolení se nevydává,
jestliže stavební úřad v územním rozhodnutí od jeho vydání upustil.
(2) Ohlášení stavebnímu úřadu vyžadují informační, reklamní a
propagační zařízení (dále jen "zařízení") o ploše větší než 0,6
m2, která jsou umísťována na pozemku nebo stavbě a jsou viditelná
z veřejných prostorů. Zařízení v obvodu dráhy4a) podléhá souhlasu
speciálního stavebního úřadu.
(3) Umísťování reklamních a propagačních zařízení na stavbách,
které jsou kulturní památkou, a v jejich prostorech je možné pouze
se souhlasem příslušného orgánu památkové péče.
(4) Ohlášené zařízení lze provést jen na základě písemného sdělení
stavebního úřadu, že proti jeho provedení nemá námitek. Stavební
úřad může stanovit, že zařízení lze provést jen na základě povolení;
má-li být zařízení umístěno v ochranném pásmu pozemní komunikace,
stavební úřad stanoví, že zařízení lze provést jen na základě povolení.
(5) Ohlášení se nevyžaduje u označení budov státních nebo samosprávných
orgánů a jiných veřejných institucí, veřejně prospěšných staveb,
u návěstí v zájmu veřejné bezpečnosti a pořádku, u uličních, požárních,
dopravních a vodohospodářských značek, u označení zvláště chráněných
území, geodetických bodů, veřejných telefonních automatů, hovoren
a stanic apod. Ohlášení se nevyžaduje též u označení budov právnických
osob a fyzických osob podnikajících podle zvláštních předpisů.
(6) Obec může obecně závaznou vyhláškou vydanou v samostatné působnosti
stanovit své požadavky pro umísťování zařízení ve svém územním obvodu
z hlediska místních podmínek.
K podání žádosti o povolení nebo k ohlášení terénních úprav, prací
a zařízení podle § 71 je oprávněn vlastník pozemku nebo stavby anebo
ten, kdo prokáže jiné právo k použití pozemku nebo stavby pro požadovaný
účel.
Na řízení o povolení terénních úprav, prací a zařízení podle § 71
odst. 1 a 4 se vztahují přiměřeně ustanovení oddílu 4.
(1) Před zahájením stavby, přístavby, terénních úprav a těžebních
prací na povrchu musí stavebník zajistit vytyčení prostorové polohy
odborně způsobilými osobami. Výsledky vytyčení musí být ověřeny
úředně oprávněnými zeměměřickými inženýry.8)
(2) Způsob vytyčení prostorové polohy jednoduchých a drobných staveb,
terénních úprav a těžebních prací na povrchu stanoví obecně závazný
právní předpis.
(3) Vytyčování se provádí podle vytyčovacích výkresů v souladu
s územním rozhodnutím a stavebním povolením.
...na začátek...
ODDÍL 7
UŽÍVÁNÍ STAVEB
Kolaudace staveb
§ 76
(1) Dokončenou stavbu, popřípadě její část schopnou samostatného
užívání nebo tu část stavby, na které byla provedena změna nebo
udržovací práce, (dále v oddílu 7 jen "stavba"), pokud tyto stavby
vyžadovaly stavební povolení, lze užívat jen na základě kolaudačního
rozhodnutí.
(2) Dokončené terénní úpravy, těžební a jim podobné nebo s nimi
související práce, jakož i informační, reklamní a propagační zařízení
se kolaudují pouze v případě, že to stavební úřad stanovil při jejich
povolení.
Kolaudační řízení provádí stavební úřad, který vydal stavební povolení
nebo povolil terénní úpravy, těžební a jim podobné nebo s nimi související
práce, jakož i informační, reklamní a propagační zařízení.
(1) Účastníky kolaudačního řízení jsou
a) stavebník,
b) vlastník stavby,
c) uživatel (provozovatel), je-li v době zahájení řízení znám,
d) vlastník pozemku, na kterém je kolaudovaná stavba umístěna,
pokud jeho vlastnické právo může být kolaudačním rozhodnutím přímo
dotčeno.
(2) Sloučí-li stavební úřad s kolaudačním řízením řízení o změně
dokumentace ověřené ve stavebním řízení, jsou účastníky řízení i
ti účastníci stavebního řízení, jichž by se změna mohla dotknout.
(1) Kolaudační řízení se zahajuje na návrh stavebníka. Návrh může
podat i budoucí uživatel (provozovatel), musí však stavebnímu úřadu
předložit písemnou dohodu se stavebníkem o užívání stavby.
(2) Návrh na kolaudaci stavby se podává písemně. V návrhu musí
být uveden předpokládaný termín dokončení stavby.
(1) Stavební úřad oznámí účastníkům řízení a dotčeným orgánům státní
správy zahájení kolaudačního řízení nejméně 7 dnů před ústním jednáním
spojeným s místním šetřením. U liniových staveb s velkým počtem
účastníků řízení stavební úřad uvědomí účastníky o zahájení kolaudačního
řízení veřejnou vyhláškou nejméně 15 dní před konáním místního šetření.
(2) V oznámení o zahájení kolaudačního řízení upozorní stavební
úřad účastníky a dotčené orgány státní správy, že námitky a stanoviska
mohou uplatnit nejpozději při ústním jednání, jinak že k nim nebude
přihlédnuto.
(3) Je-li to účelné, přizve stavební úřad ke kolaudačnímu
řízení projektanta, popřípadě zhotovitele stavby.
§ 81
(1) V kolaudačním řízení stavební úřad zejména zkoumá,
zda byla stavba provedena podle dokumentace ověřené stavebním úřadem
ve stavebním řízení a zda byly dodrženy podmínky stanovené v územním
rozhodnutí a ve stavebním povolení. Dále zkoumá, zda skutečné provedení
stavby nebo její užívání nebude ohrožovat veřejné zájmy, především
z hlediska ochrany života a zdraví osob, životního prostředí, bezpečnosti
práce a technických zařízení.
(2) Dojde-li během provádění stavby ke změně státních
technických norem nebo jiných technických předpisů, podle nichž
byla zpracována projektová dokumentace, přihlíží k nim stavební
úřad jen tehdy, pokud se jejich ustanovení vztahují i na stavby
projektovanéa prováděné před jejich účinností.
(3) Zjistí-li stavební úřad při kolaudačním řízení
na stavbě závady bránící jejímu užívání, zejména nejsou-li splněny
podmínky územního rozhodnutí a stavebního povolení k zabezpečení
užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu a orientace,1a)
stanoví lhůtu pro jejich odstranění a přeruší řízení.
(4) S kolaudačním řízením může být spojeno řízení
o změně stavby (§ 68), pokud se skutečné provedení podstatně neodchyluje
od dokumentace ověřené stavebním úřadem ve stavebním řízení.
§ 82
(1) Kolaudačním rozhodnutím se povoluje užívání
stavby k určenému účelu, a je-li to zapotřebí, stanoví se podmínky
pro užívání stavby.
(2) V kolaudačním rozhodnutí může stavební úřad
stanovit podmínky vyplývající z obecných technických požadavků
na výstavbu, odstranění drobných nedostatků skutečného provedení
stavby zjištěných při kolaudačním řízení a určit přiměřenou lhůtu
k jejich odstranění. Může tak učinit pouze v případě, že jde o
nedostatky, které neohrožují zdraví a bezpečnost osob a nebrání
ve svém souhrnu řádnému a nerušenému užívání stavby k určenému
účelu; jinak kolaudační rozhodnutí nevydá.
(3) Má-li být stavba užívána jako provozovna, je
kolaudační rozhodnutí zároveň osvědčením, že provozovna je způsobilá
k provozu.
(4) Kolaudační rozhodnutí se oznámí stejným způsobem,
jakým bylo oznámeno zahájení kolaudačního řízení.
Stavební úřad může na žádost stavebníka vydat časově omezené povolení
k předčasnému užívání stavby i před jejím úplným dokončením, pokud
to nemá podstatný vliv na uživatelnost stavby a předčasné užívání
neohrožuje bezpečnost a zdraví osob. Stavebník musí k žádosti připojit
dohodu se zhotovitelem stavby obsahující sjednané podmínky předčasného
užívání. Nejpozději do 15 dnů po dokončení stavby je stavebník nebo
budoucí uživatel povinen podat stavebnímu úřadu návrh na kolaudaci
stavby.
U staveb právnických osob nebo fyzických osob podnikajících podle
zvláštních předpisů, kde komplexní vyzkoušení přechází plynule do
zkušebního provozu, může být zkušební provoz zahájen se souhlasem
stavebního úřadu před vydáním kolaudačního rozhodnutí. Je-li pro posouzení
způsobilosti stavby k užívání třeba zhodnotit průběh zkušebního provozu
nebo jeho časového úseku, rozhodne stavební úřad v dohodě s dotčenými
orgány státní správy o prozatímním užívání stavby ke zkušebnímu provozu
a stanoví pro něj podmínky. Po ukončení a vyhodnocení zkušebního provozu
nebo jeho časového úseku vydá stavební úřad na návrh stavebníka nebo
uživatele stavby kolaudační rozhodnutí.
Změna v užívání stavby
(1) Stavbu lze užívat jen k účelu určenému v kolaudačním rozhodnutí,
popřípadě ve stavebním povolení. Změny ve způsobu užívání stavby,
v jejím provozním zařízení, ve způsobu nebo podstatném rozšíření
výroby, popřípadě činnosti, která by mohla ohrozit zdraví a život
nebo životní prostředí, jsou přípustné jen na základě rozhodnutí
stavebního úřadu o změně v užívání stavby; na řízení se vztahují
přiměřeně ustanovení § 76 až 84.
(2) Změnu v užívání stavby, která je spojená se změnou stavby,
projedná stavební úřad ve stavebním řízení a po jejím dokončení
provede kolaudaci změny stavby.
(3) Změna v užívání stavby nemůže být povolena, pokud je v rozporu
se závaznou částí územně plánovací dokumentace.
...na začátek...
ODDÍL 8
ÚDRŽBA STAVEB A JEJICH ODSTRAŇOVÁNÍ
§ 86
Údržba stavby
(1) Vlastník stavby je v souladu s dokumentací ověřenou stavebním
úřadem a s rozhodnutím stavebního úřadu (stavební povolení, kolaudační
rozhodnutí) povinen udržovat stavbu v dobrém stavebním stavu, tak
aby nevznikalo nebezpečí požárních a hygienických závad, aby nedocházelo
k jejímu znehodnocení nebo ohrožení jejího vzhledu a aby se co nejvíce
prodloužila její uživatelnost.
(2) Neprovádí-li vlastník řádně údržbu stavby, může mu stavební
úřad nařídit, aby v určené lhůtě a za stanovených podmínek zjednal
nápravu. Uživatelé bytů a nebytových prostor jsou povinni umožnit
provedení nařízené údržby stavby.
(3) Ustanovení odstavců 1 a 2 platí přiměřeně i pro terénní úpravy,
práce a zařízení podle tohoto zákona.
...na začátek...
(1) Vyžaduje-li to veřejný zájem z důvodů hygienických, bezpečnostních,
požárních, provozních, ohrožení životního prostředí a estetických,
nařídí stavební úřad provedení nezbytných úprav na stavbě vlastníku
stavby nebo na stavebním pozemku vlastníku tohoto pozemku. Nařízené
úpravy je vlastník stavby nebo pozemku povinen provést na svůj náklad.
(2) Ustanovení odstavce 1 platí přiměřeně i pro terénní úpravy,
práce a zařízení podle tohoto zákona.
(3) Nevyžaduje-li nezbytná úprava, která má být nařízena, dokumentaci
nebo jiné podklady, uloží stavební úřad vlastníku stavby nebo stavebního
pozemku provedení úpravy a stanoví rozsah, způsob, podmínky a lhůtu
jejich provedení.
(4) Vyžaduje-li provedení nezbytné úpravy dokumentaci nebo jiné
podklady, uloží stavební úřad vlastníku stavby nebo stavebního pozemku
jejich předložení ve stanovené lhůtě a rozsahu; nesplní-li vlastník
tuto povinnost, opatří stavební úřad potřebnou dokumentaci nebo
jiné podklady na jeho náklad. Po jejich předložení (opatření) stavební
úřad nařídí nezbytnou úpravu a stanoví podmínky a lhůtu jejího provedení.
Stavbu nebo její část, ve které byly dokončeny nařízené nezbytné
úpravy, lze užívat jen na základě kolaudačního rozhodnutí, pokud
stavební úřad od jejich kolaudace neupustil.
...na začátek...
(1) Stavební úřad nařídí vlastníku stavby nebo zařízení odstranění
a) závadné stavby ohrožující život nebo zdraví osob, pokud ji
nelze hospodárně opravit,
b) stavby nebo zařízení postavené bez stavebního povolení či
ohlášení nebo v rozporu s ním. Odstranění stavby se nenařídí,
pokud stavebník prokáže, že stavba je v souladu s veřejným zájmem,
zejména s územně plánovací dokumentací, cíli a záměry územního
plánování, obecnými technickými požadavky na výstavbu, technickými
požadavky na stavby a zájmy chráněnými zvláštními předpisy a jestliže
stavebník v řízení o odstranění stavby podá žádost o její dodatečné
povolení a předloží podklady a doklady vyžádané stavebním úřadem
v jím stanovené lhůtě a v rozsahu jako k žádosti o stavební povolení,
c) stavby, k níž bylo stavební povolení zrušeno (§ 102 odst.
4),
d) dočasné stavby, u níž uplynula stanovená doba jejího trvání
nebo pominul účel, pro který byla zřízena.
(2) Zjistí-li stavební úřad v průběhu stavebního řízení, že stavba
již byla zahájena bez stavebního povolení, řízení zastaví a bude
postupovat podle odstavce 1 písm. b).
(3) Podá-li stavebník proti rozhodnutí o odstranění zařízení vydanému
podle § 88 odst. 1 písm. b) odvolání, předmětné zařízení nemůže
být provozováno a reklamy budou odstraněny nebo zcela zakryty tak,
aby nebyly viditelné. Nesplní-li majitel zařízení tuto povinnost,
vykoná ji stavební úřad na náklady vlastníka sám.
(4) K odstranění stavby, pokud nebylo nařízeno, je třeba povolení
stavebního úřadu. O povolení může žádat vlastník stavby.
(5) Povolení stavebního úřadu se nevyžaduje k odstranění zařízení
staveniště, jehož dočasnost byla omezena ve stavebním povolení na
dobu trvání výstavby, a k odstranění staveb a zařízení, jež nepodléhají
stavebnímu povolení. U drobných staveb [§ 55 odst. 2 písm. a)],
informačních, reklamních a propagačních zařízení postačí ohlášení
lhůty, do kdy budou odstraněny.
(6) Vlastník zařízení staveniště projedná předem se stavebním úřadem
možnost dalšího využití zařízení staveniště, jestliže po dokončení
výstavby je možné využít je pro jiné účely. Podle výsledku projednání
buď předloží stavebnímu úřadu návrh na změnu účelu užívání, popřípadě
stavební úpravy, nebo zařízení staveniště po dokončení výstavby
odstraní.
(1) Náklady na odstranění stavby nese její vlastník. Stavební úřad
může rozhodnout, že část skutečných nákladů na odstranění stavby
uhradí vlastník podle míry své odpovědnosti za stav stavby, a zbylá
část se uhradí z prostředků na státní stavební příspěvek.
(2) Vlastník odstraňované stavby odpovídá za škodu vzniklou na
sousedních stavbách nebo pozemku, pokud nebyla vyvolána jejich závadným
stavem. Náklady zabezpečovacích prací, které je nutno souběžně provést
pro závadný stav sousední stavby, nese vlastník této stavby.
(1) Řízení o odstranění stavby provádí stavební úřad, který by
byl příslušný vydat pro stavbu stavební povolení.
(2) V rozhodnutí, jímž se nařizuje nebo povoluje odstranění stavby,
stanoví stavební úřad podmínky pro zajištění nezbytné dokumentace
odstraňované stavby, pro odborné vedení prací a bezpečnosti včetně
okolních staveb, dále podmínky vyplývající z obecných technických
požadavků na výstavbu a podmínky pro archivování dokumentace.
(3) Jestliže o odstranění stavby rozhodl soud, stavební úřad stanoví
pouze podmínky podle odstavce 2.
Jsou-li závadným stavem stavby bezprostředně ohroženy životy osob
a není-li možno stavbu zachovat, může stavební úřad výjimečně vydat
ústní příkaz k odstranění stavby a zabezpečit odstranění stavby bez
projednání s vlastníky stavby. Stavební úřad nejpozději do 3 dnů oznámí
písemně rozhodnutí vlastníku stavby a důvody, pro které byl příkaz
vydán, a rozhodne o úhradě nákladů na odstranění stavby.
(1) Rozhoduje-li stavební úřad o odstranění památkově chráněné
stavby, opatří si předem souhlas příslušného orgánu státní památkové
péče. Obdobně si stavební úřad opatří souhlas orgánu uvedeného ve
zvláštních předpisech, je-li to v nich přímo stanoveno.
(2) Ustanovení odstavce 1 se nevztahuje na vydání příkazu k odstranění
stavby podle § 91; stavební úřad však oznámí orgánům uvedeným v
odstavci 1 důvody, které vedly k vydání příkazu k odstranění stavby,
pokud možno ještě před započetím odstraňovacích prací.
(1) Stavební úřad zjednoduší postup podle § 88 až 92 při odstraňování
provedených změn staveb, terénních úprav, těžebních a jim podobných
nebo s nimi souvisejících prací, jakož i informačních, reklamních
a propagačních zařízení.
(2) Stavební úřad nařídí odstranění informačních, reklamních a
propagačních zařízení, jestliže splnila účel, pro který byla povolena,
nebo pro opotřebení přestala sloužit původnímu účelu. Stavební úřad
nařídí odstranění takových zařízení jejich zřizovateli, popřípadě
jeho právnímu nástupci, nebo jejich uživateli; nelze-li je zjistit,
nařídí odstranění tomu, kdo má vlastnické nebo jiné právo ke stavbě
nebo pozemku, na nichž bylo zařízení umístěno.
...na začátek...
§ 94
Nařízení zabezpečovacích prací
(1) Ohrožuje-li stavba svým stavem život nebo zdraví osob, popřípadě
značné národohospodářské nebo kulturní hodnoty, a není-li nezbytné
stavbu ihned odstranit, nařídí stavební úřad provedení neodkladných
zabezpečovacích prací vlastníku stavby.
(2) Hrozí-li nebezpečí z prodlení a nezajistí-li provedení zabezpečovacích
prací vlastník stavby, stavební úřad ve spolupráci s obcí zajistí
jejich okamžité provedení prostřednictvím právnické osoby nebo fyzické
osoby podnikající podle zvláštních předpisů, která je k provedení
prací odborně vybavena; takové osobě může stavební úřad provedení
prací nařídit.
(3) Neodkladné zabezpečovací práce a odstranění stavby se provádějí
na náklad vlastníka stavby. Zajistí-li stavební úřad provedení prací
podle odstavce 2, uhradí náklady s tím spojené a vymáhá jejich zaplacení
na vlastníku stavby obec.
(4) Ustanovení odstavců 1 až 3 se použijí přiměřeně, nařizují-li
se zabezpečovací práce pro terénní úpravy, práce a zařízení podle
tohoto zákona.
...na začátek...
§ 95
Státní stavební příspěvek
(1) Stavební úřad může poskytnout vlastníku stavebního pozemku
nebo stavby na jeho žádost státní stavební příspěvek ke krytí účelně
vynaložených nákladů na provedení nařízených nezbytných úprav, zabezpečovacích
prací nebo odstranění stavby, pokud byly nařízeny výlučně ve veřejném
zájmu a pokud důvodem takového nařízení nebylo porušení povinností
vlastníka stavebního pozemku nebo stavby.
(2) Stavební úřad si vyhradí vrácení příspěvku, popřípadě jeho
části, pro případ, že dojde k úplatnému převodu stavby, která byla
provedenými pracemi zhodnocena.
(3) Státní stavební příspěvek podle odstavce 1 nelze poskytnout,
je-li možno zajistit úhradu nákladů na provedení nařízených nezbytných
úprav podle jiných právních předpisů.
...na začátek...
(1) Je-li stavba v takovém stavu, že bezprostředně ohrožuje život
nebo zdraví osob, nařídí stavební úřad uživatelům stavby její vyklizení;
odvolání proti rozhodnutí nemá odkladný účinek.
(2) Rozhodnutí o vyklizení stavby podle odstavce 1 lze oznámit
ústně; písemné vyhotovení tohoto rozhodnutí musí být doručeno neprodleně.
(3) Stavební úřad také nařídí vyklizení stavby, je-li to nutno
k provedení neodkladných zabezpečovacích prací, které sám nařídil.
(4) Jde-li o stavbu obsahující byty, vyrozumí stavební úřad obec.
Při zajištění bytové náhrady se postupuje přiměřeně podle zvláštního
předpisu.8a)
Rozhodnutí stavebního úřadu vydaná podle § 85, 86, 87, 88, 94 a
96 jsou závazná i pro právní nástupce účastníků řízení.
...na začátek...
(1) Účastníky řízení podle § 85 až 96 jsou osoby, které mají vlastnická
nebo jiná práva k pozemkům a stavbám na nich, včetně sousedních
pozemků a staveb na nich, a jejichž práva, právem chráněné zájmy
nebo povinnosti mohou být rozhodnutím přímo dotčeny, a dále osoby,
které na návrh stavebníka budou odborně vést realizaci stavby nebo
vykonávat odborný dozor (§ 44 odst. 2 a 3).
(2) Uživatelé jednotlivých bytů a nebytových prostor jsou účastníky
řízení jen tehdy, jestliže jejich užívací práva k pozemkům nebo
stavbě mohou být přímo dotčena opatřeními, která mají být v řízení
podle odstavce 1 stavebním úřadem nařízena.
(3) Účastníkem řízení je i právnická osoba nebo fyzická osoba
podnikající podle zvláštních předpisů, popřípadě její organizační
složka, která bude provádět neodkladné zabezpečovací práce.
...na začátek...
ODDÍL 9
STÁTNÍ STAVEBNÍ DOHLED
§ 98
Státní stavební dohled zajišťuje ochranu veřejných zájmů, jakož i
práv a právem chráněných zájmů právnických a fyzických osob, vyplývajících
z tohoto zákona, z předpisů vydaných k jeho provedení, ze zvláštních
předpisů, z územně plánovací dokumentace, z územních rozhodnutí, z
provádění stavby nebo její změny, z vlastností stavby při jejím užívání,
z odstranění stavby a z provádění terénních úprav, prací a zařízení
podle tohoto zákona.
Orgány státního stavebního dohledu jsou pověření pracovníci
a) stavebního úřadu,
b) obcí,
které nejsou stavebními úřady, při výkonu působnosti podle § 122
a 124, a jiných orgánů státní správy oprávněných zvláštními předpisy
dozírat na provádění, užívání a odstraňování staveb v mezích těchto
předpisů.
(1) Stavebník, oprávněná osoba či právnická osoba nebo fyzická
osoba podnikající podle zvláštních předpisů provádějící nebo odstraňující
stavbu, jakož i vlastník stavby, jsou povinni
a) umožnit orgánům státního stavebního dohledu a jimi přizvaným
znalcům vstupovat na staveniště a do stavby, nahlížet do její
dokumentace a vytvářet předpoklady k výkonu dohledu,
b) neprodleně ohlásit stavebnímu úřadu závady na stavbě, které
ohrožují její bezpečnost, životy či zdraví osob nebo mohou způsobit
značné národohospodářské škody.
(2) Při realizaci staveb a jejich změn musí být na stavbě, popřípadě
na staveništi k dispozici dokumentace stavby ověřená stavebním úřadem
v řízení o jejím povolení a všechny doklady týkající se prováděné
stavby nebo její změny, popřípadě jejich kopie. Stavebník je povinen
před zahájením stavby umístit na viditelném místě u vstupu na staveniště
štítek o povolení stavby se stanovenými identifikačními údaji a
ponechat jej tam až do kolaudace stavby. Rozsáhlé stavby se mohou
označit jiným vhodným způsobem (např. tabulí) s uvedením údajů ze
štítku.
(3) Při realizaci staveb a jejich změn, jejichž stavebníkem nebo
zhotovitelem je právnická osoba nebo fyzická osoba podnikající podle
zvláštních předpisů, musí být veden stavební deník. Při realizaci
ostatních staveb a jejich změn musí být na stavbě, popřípadě na
staveništi veden alespoň jednoduchý záznam o stavbě. Stavební deník
a jednoduchý záznam o stavbě je povinen vést zhotovitel stavby.
Stavebník má právo nahlížet do stavebního deníku a k záznamům v
něm uvedeným připojovat svá stanoviska.
(4) Vedle osob uvedených v odstavci 3 mají oprávnění činit záznamy
do stavebního deníku nebo jednoduchého záznamu o stavbě též orgány
státního stavebního dohledu § 99), osoba určená k odbornému vedení
realizace stavby nebo k výkonu odborného dozoru nad prováděním stavby
(§ 44 odst. 2 a 3), popřípadě osoby, které na základě smlouvy se
stavebníkem vykonávají autorský a technický dozor.
(5) Stavebník je povinen uchovávat stavební deník po dobu 10 let
od právní moci kolaudačního rozhodnutí, popřípadě od dokončení stavby,
pokud kolaudaci nepodléhá.
(6) Náležitosti stavebního deníku a jednoduchého záznamu o stavbě,
podrobnosti jejich vedení a využití upraví prováděcí předpis.
Je-li důvodná obava z ohrožení veřejných zájmů, je orgán státního
stavebního dohledu oprávněn nařídit na náklad stavebníka nebo vlastníka
stavby sejmutí a přezkoušení vzorků, zkoušky stavby a přizvat znalce
pro posouzení technicky obtížných nebo neobvyklých staveb.
(1) Zjistí-li orgán státního stavebního dohledu na stavbě závadu,
vyzve podle povahy věci stavebníka, oprávněnou osobu nebo právnickou
osobou nebo fyzickou osobou podnikající podle zvláštních předpisů
provádějící stavbu, aby zjednali nápravu, nebo upozorní jiný odpovědný
orgán, aby učinil potřebná opatření.
(2) Nedbá-li osoba výzvy orgánu státního stavebního dohledu, vydá
stavební úřad rozhodnutí, kterým nařídí zjednání nápravy; při provádění
stavby může stavební úřad práce na stavbě zastavit. Odvolání proti
rozhodnutí o zastavení prací nemá odkladný účinek. Po zjednání nápravy
lze v pracích na stavbě pokračovat jen na základě nového rozhodnutí
stavebního úřadu.
(3) V rozhodnutí podle odstavce 2 může stavební úřad uložit fyzické
nebo právnické osobě podle povahy věci též povinnost zdržet se takové
činnosti, která nad přípustnou míru stanovenou zvláštními předpisy
poškozuje životní prostředí, nebo povinnost provést taková opatření,
která sníží nepříznivé účinky jejich činnosti na životní prostředí
na přípustnou míru. Působnost jiných orgánů podle zvláštních předpisů
není dotčena.
(4) Zjistí-li orgán státního stavebního dohledu na stavbě neodstranitelnou
závadu vzniklou při provádění stavby, která brání pokračování v
pracích na stavbě, zruší stavební úřad na jeho podnět stavební povolení
a určí další postup.
(5) Orgán státního stavebního dohledu
a) zjistí-li nepovolenou stavbu, oznámí to stavebnímu úřadu;
jde-li o stavbu rozestavěnou, vyzve bezodkladně stavebníka, aby
zastavil práce na stavbě;
b) upozorní příslušný orgán nebo právnickou osobu nebo fyzickou
osobu podnikající podle zvláštních předpisů, že některý z odpovědných
pracovníků na stavbě nevykonává svou činnost v souladu s veřejnými
zájmy, a vyzve je, aby mu sdělily, jaká opatření k nápravě přijaly;
c) u fyzických osob oprávněných k vybraným činnostem ve výstavbě
(§ 46a), které tyto činnosti řádně nevykonávají, dá příslušnému
orgánu podnět k přezkoumání jejich způsobilosti.
(6) Právo dalších orgánů státní správy vydávat podle zvláštních
předpisů rozhodnutí o nápravě závad stavby zůstává nedotčeno; je-li
však pro nápravu nutný zásah do stavebně technického řešení stavby,
rozhodne o něm stavební úřad.
(1) Vlastník stavby je povinen dokumentaci skutečného provedení
stavby uchovávat po celou dobu jejího užívání; při změně vlastnictví
stavby ji odevzdá novému nabyvateli a při odstranění stavby stavebnímu
úřadu.
(2) Vlastníci rozvodných sítí, kanalizace a ostatních liniových
podzemních staveb a zařízení jsou povinni vést o nich evidenci a
z té poskytovat osobám, které prokáží odůvodněnost svého požadavku,
ověřené údaje o jejich poloze.
(1) Nejsou-li zachovány doklady (především ověřená dokumentace),
z nichž by bylo možno zjistit účel, pro který byla stavba povolena,
platí, že stavba je určena k účelu, pro který je svým stavebně technickým
uspořádáním vybavena. Jestliže vybavení stavby nasvědčuje několika
účelům, má se za to, že stavba je určena k účelu, ke kterému se
užívá bez závad.
(2) Stavební úřad může nařídit vlastníku stavby, aby pořídil dokumentaci
skutečného provedení stavby v případech, kdy nebyla vůbec pořízena,
nedochovala se nebo není v náležitém stavu. Pokud není nezbytné
pořídit úplnou dokumentaci skutečného provedení stavby, uloží stavební
úřad pouze pořízení zjednodušené dokumentace (pasport stavby).
|