Zpracování
cenových map stavebních pozemků se řídí
zákonem 151/1997 Sb. o oceňování majetku
a změně některých zákonů ve znění zákona č. 121/2000 Sb.,
zákona č. 237/2004 Sb., zákona č. 257/2004 Sb., zákona
č. 296/2007 Sb., zákona č. 188/2011 Sb., zákona
č. 350/2012 Sb. a zákona č. 303/2013 Sb..
Tento zákon
určuje nejen způsob zpracování, ale i základní
využití cenových map, respektive cen stavebních
pozemků v nich obsažených.
Toto zaměření je v zákoně obecně popsáno
následovně:
"Zákon
upravuje způsoby oceňování věcí....pro
účely stanovené zvláštními
předpisy..."
(§ 1, odstavec (1) zákona 151/1997 Sb.)
Zvláštními předpisy se
při tom rozumí následující
výčet zákonů a vyhlášek:
- § 18 odst. 2 zákona č. 248/1992 Sb., o investičních
společnostech a investičních fondech.
- § 5 odst. 2 zákona ČNR č. 338/1992 Sb., o
dani z nemovitostí, ve znění zákona č. 242/1994
Sb.
- § 33 zákona č. 42/1994 Sb., o penzijním připojištění
se státním příspěvkem a o změnách některých zákonů
souvisejících s jeho zavedením.
- § 2 odst. 1 a 3 vyhlášky Federálního ministerstva
fi nancí č. 122/1984 Sb., o náhradách při vyvlastnění
staveb, pozemků, porostů a práv k nim.
- § 3 vyhlášky Ministerstva spravedlnosti ČR
č. 612/1992 Sb., o odměnách notářů a správců dědictví.
- § 2, 4 až 9 vyhlášky Ministerstva zemědělství
č. 81/1996 Sb., o způsobu výpočtu výše újmy nebo
škody způsobené na produkčních funkcích lesa.
Vedle toho se zákon o oceňování,
tedy i ceny stavebních pozemků, zjištěné
podle cenových map, promítají i
do dalších zákonných předpisů,
jako jsou:
- zákon č. 328/1991 Sb., o konkursu
a vyrovnání, ve znění pozdějších
předpisů
- zákon č. 549/1991 Sb., o soudních
poplatcích, ve znění pozdějších
předpisů
- zákon České národní
rady č. 357/1992 Sb., o dani dědické,
dani darovací a dani z převodu nemovitostí,
ve znění pozdějších předpisů
- zákon České národní
rady č. 368/1992 Sb., o správních
poplatcích, ve znění pozdějších
předpisů
- zákon České národní
rady č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů, ve znění pozdějších
předpisů a to v části týkající
se především nepeněžních příjmů,
- zákon České národní
rady č. 588/1992 Sb., o dani z přidané
hodnoty, ve znění pozdějších
předpisů
Přesto, že je v zákoně o oceňování
majetku výslovně uvedeno, že ceny zjištěné
podle tohoto zákona se nevztahují na zjišťování
cen prodejních, praxe zpracování,
ale i využití cenových map je jiná.
Zpracovatelé cenových map mají-li
respektovat zákony ČR musí důsledně vycházet
ze sjednaných cen, tedy z těch cen, za které
se smluvní koupě a prodej pozemků prokazatelně
v právě minulém období realizoval
(viz dále).
Cenové mapy stavebních pozemků se tak
stávají důležitým dokumentem vypovídajícím
o trhu se stavebními pozemky,
tak jak se choval v daném místě a čase.
Zároveň se často výsledky průzkumu
trhu s nemovitostmi liší od cenové úrovně,
kterou pro stavební pozemky určuje oceňovací
vyhláška. V tomto smyslu jsou cenové
mapy z daňového hlediska (daň z převodu
nemovitostí, daň dědická a darovací)
spravedlivější, zejména
v okrajových částech měst a obcí a v
obcích s převažujícím venkovským
či rekreačním typem zástavby.
Úzká souvislost cenových
map a územně plánovacích dokumentů předurčuje
cenové mapy stát se podkladem pro rozhodování
o umístění investic na území
města a díky úzké zpětné vazbě
se zároveň tyto investice okamžitě v cenové
mapě projeví. Ať už se jedná o investice obecní
či privátní (komerční). Příkladem
mohou být nově vytvářená rozvojová
území, především tzv. průmyslové
zóny, ale i nové (obvykle satelitní)
rezidenční čtvrti vznikající zainvestováním
zemědělské půdy (vybudováním inženýrských
sítí, včetně jejich zpřístupnění).
|