|
Reklama |
|
|
|
Reklama |
|
|
CENOVÉ
MAPY, ÚZEMNÍ PLÁNY:
velké územní celky,
krajská města, okresní
města, ostatní města,
LETECKÉ SNÍMKY, SPECIÁLNÍ
MAPY |
|
|
|
Aktuality,
Banky, Finance,
Informace, Instituce,
Města a obce, Na cesty,
Novinky a zajímavosti, Počasí,
Počítače, Podnikání,
Pomůcky, Právo,
Reality, Software
- PC, Software - Mobil, Software
- PPC, Software - Android, Stavebnictví, Vzdělávání,
Zpravodajství, |
|
|
Cenové
mapy stavebních pozemků
|
|
|
V současnosti platí 12 cenových
map stavebních pozemků vydaných a zpracovaných ve
smyslu zákona o oceňování majetku. Všechny jsou pŕístupné na internetu (viz výše vlevém sloupci).
Od roku 1992 byla postupně
vydána cenová mapa stavebních pozemků pro 54 měst
a obcí České republiky. Některé z nich opakovaně.
Nejvíce cenových map doposud vydala Olomouc a Hlavní
město Praha.
Úplný seznam vydaných cenových map stavebních pozemků,
včetně aktuálně platných, naleznete zde.
|
K
čemu slouží cenové mapy:
Cenové mapy slouží k
oceňování stavebních pozemků
na území obce či města převážně pro
účely daně z převodu nemovitostí, daně dědické
či darovací a pro všechny ostatní
případy, kdy je vyžadováno ocenění
podle zvláštního předpisu. Cenová
mapa stavebních pozemků zároveň může být
nástrojem vedoucím k nápravě
možných daňových křivd, způsobených
mechanickou aplikací oceňovacích vyhlášek.
Slouží k vyjádření
vztahů na trhu s nemovitostmi, kde ilustruje dosahovanou
úroveň tržních cen jednotlivých druhů
nemovitostí v daném místě a čase.
Respektováním územně
plánovacích dokumentací a závěrů
územního řízení, přispívá
nepřímo k podpoře urbanistické a investiční
politiky obce či města.
Cenová mapa slouží
jako pomůcka pro ostatní investory
a může být srovnávací
základnou pro hodnocení bankovních
zástav, sloužit může tedy i pro poskytování
úvěrů, půjček a podobně.
Svou informační hodnotou a všeobecnou
dostupností pomáhá zamezit výskytu
spekulativních cen na trhu nemovitostí.
Databáze statisticky vyhodnocených
cenových údajů platných v určitém
období, kterou cenová mapa vždy je, může být
v budoucnu využita jako jeden z pramenů historicko-ekonomických
studií o posuzovaném území,
obci či městě a jeho rozvoji v daném období.
Cenové mapy by mohly vytvářet
základnu pro výpočet daně z nemovitosti,
případně být výchozím
podkladem pro výpočet obvyklé výše
nájemného a eventuální
tvorbu cenových map nájmů.
|
Přehled neaktivních
cenových map (s ukončenou platností) |
na začátek >>
Zpracování
cenových map stavebních pozemků se řídí
zákonem 151/1997 Sb. o oceňování majetku
a změně některých zákonů ve znění zákona č. 121/2000 Sb.,
zákona č. 237/2004 Sb., zákona č. 257/2004 Sb., zákona
č. 296/2007 Sb., zákona č. 188/2011 Sb., zákona
č. 350/2012 Sb. a zákona č. 303/2013 Sb..
Tento zákon
určuje nejen způsob zpracování, ale i základní
využití cenových map, respektive cen stavebních
pozemků v nich obsažených.
Toto zaměření je v zákoně obecně popsáno
následovně:
"Zákon upravuje způsoby
oceňování věcí....pro účely stanovené
zvláštními předpisy..."
(§ 1, odstavec (1) zákona 151/1997 Sb.)
Zvláštními předpisy se při tom rozumí
následující výčet zákonů
a vyhlášek:
- § 18 odst. 2 zákona č. 248/1992 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech.
- § 5 odst. 2 zákona ČNR č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, ve znění zákona č. 242/1994 Sb.
- § 33 zákona č. 42/1994 Sb., o penzijním připojištění se státním příspěvkem a o změnách některých zákonů souvisejících s jeho zavedením.
- § 2 odst. 1 a 3 vyhlášky Federálního ministerstva fi nancí č. 122/1984 Sb., o náhradách při vyvlastnění staveb, pozemků, porostů a práv k nim.
- § 3 vyhlášky Ministerstva spravedlnosti ČR č. 612/1992 Sb., o odměnách notářů a správců dědictví.
- § 2, 4 až 9 vyhlášky Ministerstva zemědělství č. 81/1996 Sb., o způsobu výpočtu výše újmy nebo škody způsobené na produkčních funkcích lesa.
Vedle toho se zákon o oceňování, tedy
i ceny stavebních pozemků, zjištěné podle
cenových map, promítají i do dalších
zákonných předpisů, jako jsou:
- zákon č. 328/1991 Sb., o konkursu
a vyrovnání, ve znění pozdějších
předpisů
- zákon č. 549/1991 Sb., o soudních
poplatcích, ve znění pozdějších
předpisů
- zákon České národní
rady č. 357/1992 Sb., o dani dědické,
dani darovací
a dani z převodu nemovitostí, ve znění
pozdějších předpisů
- zákon České národní rady
č. 368/1992 Sb., o správních
poplatcích, ve znění pozdějších
předpisů
- zákon České národní rady
č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,
ve znění pozdějších předpisů a to v
části týkající se především
nepeněžních příjmů,
- zákon České národní rady
č. 588/1992 Sb., o dani z přidané
hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
Přesto, že je v zákoně o oceňování
majetku výslovně uvedeno, že ceny zjištěné
podle tohoto zákona se nevztahují na zjišťování
cen prodejních, praxe zpracování, ale
i využití cenových map je jiná.
Zpracovatelé cenových map mají-li respektovat
zákony ČR musí důsledně vycházet ze sjednaných
cen, tedy z těch cen, za které se smluvní koupě
a prodej pozemků prokazatelně v právě minulém
období realizoval (viz dále).
Cenové mapy stavebních pozemků se tak stávají
důležitým dokumentem vypovídajícím
o trhu se stavebními pozemky, tak
jak se choval v daném místě a čase.
Zároveň se často výsledky průzkumu
trhu s nemovitostmi liší od cenové úrovně,
kterou pro stavební pozemky určuje oceňovací
vyhláška. V tomto smyslu jsou cenové
mapy z daňového hlediska (daň z převodu
nemovitostí, daň dědická a darovací)
spravedlivější, zejména
v okrajových částech měst a obcí a v
obcích s převažujícím venkovským
či rekreačním typem zástavby.
Úzká souvislost cenových
map a územně plánovacích dokumentů předurčuje
cenové mapy stát se podkladem pro rozhodování
o umístění investic na území
města a díky úzké zpětné vazbě
se zároveň tyto investice okamžitě v cenové
mapě projeví. Ať už se jedná o investice obecní
či privátní (komerční). Příkladem
mohou být nově vytvářená rozvojová
území, především tzv. průmyslové
zóny, ale i nové (obvykle satelitní)
rezidenční čtvrti vznikající zainvestováním
zemědělské půdy (vybudováním inženýrských
sítí, včetně jejich zpřístupnění).
na začátek >>
na začátek >>
Definice
cenové mapy:
"Cenová mapa stavebních pozemků je grafické znázornění
stavebních pozemků na území obce nebo
její části v měřítku 1:5000, popřípadě v měřítku
podrobnějším s vyznačenými cenami. Stavební pozemky
v cenové mapě se ocení skutečně sjednanými
cenami obsaženými v kupních smlouvách. "
(§ 10, odstavec (2) zákona 151/1997 Sb.)
na začátek >>
|
Přehled aktuálně platných cenových
map stavebních pozemků |
na začátek >>
Základní
pojmy:
"... (1) Pro účely oceňování
se pozemky člení na
- stavební pozemky,
- zemědělské pozemky evidované v katastru nemovitostí
jako orná půda, chmelnice, vinice, zahrada, ovocný sad
a trvalý travní porost,
- lesní pozemky, kterými jsou lesní pozemky evidované
v katastru nemovitostí, a zalesněné nelesní pozemky,
- pozemky evidované v katastru nemovitostí jako
vodní plochy,
- jiné pozemky, které nejsou uvedeny v písmenech
a) až d).
(2) Stavební pozemky se pro účely
oceňování dále člení na
- nezastavěné pozemky,
- evidované
v katastru nemovitostí v druhu pozemku zastavěné plochy
a nádvoří,
- evidované v katastru nemovitostí v jednotlivých
druzích pozemků, které byly vydaným územním rozhodnutím,
regulačním plánem, veřejnoprávní smlouvou nahrazující územní
rozhodnutí nebo územním souhlasem určeny k zastavění; je-li
zvláštním předpisem stanovena nejvyšší přípustná zastavěnost
pozemku, je stavebním pozemkem pouze část odpovídající přípustnému
limitu určenému k zastavění,
- evidované v katastru nemovitostí
v druhu pozemku zahrady nebo ostatní plochy, v jednotném
funkčním celku. Jednotným funkčním celkem se rozumějí pozemky
v druhu pozemku zahrady nebo ostatní plochy, které souvisle
navazují na pozemek evidovaný v katastru nemovitostí v druhu
pozemku zastavěná plocha a nádvoří se stavbou, se společným
účelem jejich využití. V jednotném funkčním celku může být
i více pozemků druhu pozemku zastavěná plocha a nádvoří,
- evidované v katastru nemovitostí s právem stavby,
- zastavěné pozemky,
- evidované v katastru nemovitostí v
druhu pozemku zastavěné plochy a nádvoří,
- evidované v
katastru nemovitostí v druhu pozemku ostatní plochy, které
jsou již zastavěny,
- plochy pozemků skutečně zastavěné
stavbami bez ohledu na evidovaný stav v katastru nemovitostí.
(3) Další členění pozemků pro účely ocenění v návaznosti
na druh pozemku a jeho účel užití stanoví vyhláška.
(4) Stavebním pozemkem pro účely oceňování není pozemek, který
je zastavěný jen podzemním nebo nadzemním vedením včetně
jejich příslušenství, podzemními stavbami, které nedosahují
úrovně terénu, podzemními částmi a příslušenstvím staveb
pro dopravu a vodní hospodářství netvořícími součást pozemních
staveb. Stavebním pozemkem pro účely oceňování není též
pozemek zastavěný stavbami bez základů, studnami, ploty,
opěrnými zdmi, pomníky, sochami apod.
(5) Pro účely oceňování se pozemek posuzuje podle stavu uvedeného
v katastru nemovitostí. Při nesouladu mezi stavem uvedeným v
katastru nemovitostí a skutečným stavem se vychází při oceňování
ze skutečného stavu.
(§ 9 zákona
151/1997 Sb.)
"(1)Do cenové mapy stavebních pozemků lze zařadit pouze stavební pozemky.
Pokud jsou do cenové mapy stavebních pozemků zařazeny i jiné
než stavební pozemky, které z důvodu malého měřítka mapy nelze
při zpracování vyjmout, je nutné toto uvést do její textové
části.
(2) Je-li do cenové mapy stavebních pozemků zařazen stavební
pozemek, který nelze cenou z cenové mapy ocenit, protože
- je ve skupině parcel s nevyznačenou cenou,
- má některé své části v cenové mapě stavebních pozemků
obce ve skupinách parcel neoceněných nebo s rozdílnými cenami,
nebo
- je v jednotném funkčním celku, ve kterém všechny pozemky
nejsou oceněny v cenové mapě stavebních pozemků obce v měřítku
1 : 5000 nebo v měřítku podrobnějším stejnou cenou, ocení
se podle ustanovení § 3 až 5 této vyhlášky.
(3) V případě nesouladu mezi stavem uvedeným v katastru
nemovitostí a skutečným stavem se postupuje
podle § 9 odst. 5 zákona o oceňování majetku."
(§ 2 vyhlášky MFČR č. 441/2013 Sb.)
Pozemky v cenové mapě se oceňují"... sjednanou cenou, kterou je cena
předmětu ocenění sjednaná při jeho prodeji, popřípadě
cenou odvozenou ze sjednaných cen...."
(§ 2, odstavec (5), písmeno g)
zákona 151/1997 Sb.)
Nejsou-li při zpracování cenové mapy sjednané ceny
stavebních pozemků podle odstavce 2 v dané obci
k dispozici nebo nelze-li je použít, protože již neodpovídají
úrovni sjednaných cen porovnatelných pozemků
ke dni vypracování cenové mapy, určí
se ceny na základě porovnání se sjednanými cenami
obdobných pozemků v dané obci nebo v jiných
srovnatelných obcích spadajících do stejné skupiny
podle počtu obyvatel; skupiny obcí stanoví vyhláška.
Při porovnání se vychází ze shodného účelu užití,
z obdobné polohy v obci a ze shodné stavební vybavenosti
pozemku. Údaje o postupu a porovnání
obce uvedou v textové části cenové mapy, která popřípadě
obsahuje další vysvětlivky. Podrobnější metodiku
zpracování cenových podkladů pro cenovou
mapu stanoví vyhláška.
(§ 10, odstavec (3) zákona 151/1997 Sb.)
(1) Katastr nemovitostí ... je veřejný seznam, který obsahuje
soubor údajů o nemovitých věcech ... vymezených tímto zákonem
zahrnující jejich soupis, popis, jejich geometrické a polohové
určení a zápis práv k těmto nemovitostem.
(2) Katastr je zdrojem informací, které slouží
- k ochraně
práv k nemovitostem, pro účely daní, poplatků a jiných obdobných
peněžitých plnění, k ochraně životního prostředí, k ochraně
nerostného bohatství, k ochraně zájmů státní památkové péče,
pro rozvoj území, k oceňování nemovitostí, pro účely vědecké,
hospodářské a statistické,
- pro tvorbu dalších informačních
systémů sloužících k účelům uvedeným v písmenu a).
§ 1 zákona č. 256/2013 Sb.
Porovnáním se sjednanými cenami
se rozumí porovnání se známými
cenami jiných stavebních pozemků shodného
účelu užití, obdobné polohy v obci a
se shodným stavebním vybavením pozemku
(vybavení inženýrskými sítěmi).
Tyto pozemky se musí nalézat v téže obci
nebo v obci srovnatelné co do velikosti podle počtu
obyvatel.
Skupiny obcí podle počtu obyvatel určí vyhláška (viz příloha č. 2 vyhlášky MFČR č. 441/2013 Sb.).
Vyhláškou se v tomto textu
rozumí aktuální znění oceňovacího
předpisu, který periodicky vydává Ministerstvo
financí České republiky, jako prováděcí
vyhlášku k zákonu o oceňování
majetku.
Od roku 1997, kdy vyšel zákon o oceňování
majetku, se postupně jednalo o následující
vyhlášky Ministerstva financí České
republiky:
na začátek >>
Vydání cenové mapy
"Obce mohou v rozsahu a za podmínek uvedených
v § 10 stanovit obecně závaznou vyhláškou ceny
stavebních pozemků v cenových mapách..."
(§ 33, odstavec (2) zákona 151/1997 Sb.)
Náležitosti
cenových map
Cenová mapa stavebních pozemků obce by měla
obsahovat textovou a grafickou část, které jsou součástí základního dokumentu, kterým se cenová mapa vydává, tj. příslušné obecné závazné vyhlášky.
Textová část ve formátu A4 by měla obsaovat:
- věcnou analýzu základny místního
trhu s nemovitostmi a možnosti jeho dalšího
rozvoje zejména ve vztahu k velikosti a charakteru
obce, vnitřním i vnějším faktorům a
místním zvláštnostem, které
ovlivňují jeho kvalitu,
- popis předlohy použitého mapového podkladu
a jeho kvality z hlediska souladu právního
stavu podle katastru nemovitostí se skutečným
stavem v terénu,
- komentář ke zdrojům cen použitým pro
vypracování grafické části a
výsledky jejich rozboru,
- popis postupu zpracování a předpoklad
doby účinnosti.
Grafická část ve formátu A4 by měla obsahovat:
- mapové zobrazení stavebních
pozemků na území obce v měřítku rovném
nebo větším 1:5000,
- identifikační a informační údaje
(název obce, katastrální území
místních částí obce, náměstí
a ulic, popř. parcelní čísla pozemků),
- ceny jednotlivých stavebních pozemků,
popř. ceny vymezených skupin parcel se shodným
účelem užití a stejnou stavební vybaveností.”
na začátek >>
Projednání
cenových map
"(5) Návrh cenové mapy stavebních pozemků nebo její
změny předkládá obec před jejím vydáním Ministerstvu
financí k vyjádření. Obec zašle vyhlášku současně
s jejím vyhlášením Ministerstvu financí k uveřejnění
v Cenovém věstníku.
(6) Koncem každého kalendářního roku se obecně závaznou vyhláškou
obce doplňují cenové mapy o nové ceny stavebních pozemků.
Změní-li se sjednaná cena, účel užití nebo stavební vybavenost
pozemku, určí se nová cena pozemku způsobem podle odstavce
2 nebo 3. Přitom platí postup podle odstavce 5."
Každá aktualizace cenové mapy podléhá
stejnému postupu projednání a zveřejnění
jako původní cenová mapa (viz výše).
(§ 10, odstavce (5) a (6) zákona č. 151/1997 Sb.)
na začátek >>
Aplikace
cenové mapy
Pokud obec vydala cenovou mapu stavebních pozemků obecně závaznou vyhláškou,
je povinností znalce použít tuto cenovou
mapu při každém ocenění dle zvláštního
předpisu, tedy při ocenění podle zákona o oceňování majetku.
Teprve tehdy, když zjistí, že oceňovaný pozemek
není cenovou mapou oceněn nebo nemůže být cenová mapa k ocenění použita (například nejedná-li se prokazatelně o stavební pozemek) může přistoupit k ocenění
podle jiných ustanovení platného oceňovacího
předpisu, nežli jsou ty, které hovoří o aplikaci
cenové mapy.
"Obec umožní nahlédnout bezplatně do cenové
mapy pozemků vedené touto obcí každému,
kdo o to požádá."
(§ 10, odstavec
(7) zákona č. 151/1997 Sb.)
na začátek >>
|